.شرکت کاکس و پادشاهان ( Cox and Kings Co) يكي از قدیمی ترین آژانس مسافرتی در جهان و به عنوان آژانس مسافرتی مدرن برای اولین بار در بریتانیا مشغول فعاليت بوده و خدمات خود را از نيمه دوم قرن نوزدهم به مشتریان ثروتمندش در ارتباط با راه آهن میدلند ارائه نموده است ، با توسعه تور نه تنها خدمات تور خود را به عموم مردم فروخته بلكه نمایندگی شرکت های گردشگري دیگر را نيز داشته است . .از قدیمی ترین آژانس هاي مسافرتی در شمال امریکا ، شركت Brownell travel است كه در تاریخ 4 ژوئیه 1887 ، مسافران را در قالب تور به اروپا اعزام مي كرده است .
. گرايش آژانس های مسافرتی با توسعه صنعت هوانوردی تجاری در ابتدا تا حد زیادی معطوف به مشتریان طبقه متوسط و بالا بود و آژانس ها به عنوان عاملين شركت هاي هوايي وظيفه فروش خدمات سفر از طرف تامین کننده آن خدمات را داشتند و بر خلاف کسب و کار خرده فروشان دیگر داراي نقش دوم يعني حفظ ثبات ارزش سهام شركت هاي هوايي بودند ، در فرايند كاري آنها بسته تعطیلات با یک بلیت از شركت هوايي به درخواست مشتری خریداری شده و به آنان ارائه مي شد و سود آژانس به صورت کمیسیون به. آژانس مسافرتی پرداخت مي گرديد . در برخی از کشورها ، خطوط هوایی دادن کمیسیون به آژانسهای مسافرتی را متوقف کرده اند ، با این حال برخی از شرکت ها هنوز هم درصد تعیین شده برای فروش بليت را به آنها مي دهند . چرا که اگر آنها به فروش هزار بليت با نرخ ارزان تر اقدام كنند ، بهتر و سودآورتر از فروش صد بليت با نرخ و هزينه بالاتر در دفاتر آنها است و مزایای فرآیند همكاري نيز براي هر دو طرف است مثلا ً در ایالات متحده ، کمیسیون پرداخت نمي شود . بیشتر شرکت های هواپیمایی معمولا ً هزینه خدمات را به قیمت خالص بليت می افزایند .
براي آژانس ها فرايند كاري تجاریمی تواند شامل : بسته هاي برنامه ريزي شده و زمان بندي شده براي سفر ، فروش بليت و بیمه ، اجاره خودرو ، کتاب راهنمای سفر و خدمات در محل ، خرید و فروش ارز در تعطیلات باشد .
اکثر آژانس های مسافرتی براي تضمین و حفاظت از حقوق خود و مشتریان در برابر بحران هاي اقتصادي و پيشگيري از شکست تجاری در تبلیغات ، هزينه معادل روز هاي تعطیلات را که مشتريان در صورت بروز مشكلات در برنامه سفر از دست بدهند به آنها بازپرداخت مي نمايند . بسیاری از آژانس های انگلیس و آمریکا و اپراتورها تور و همكار انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ياتا International Air Transportation Association (IATA) ، سازمان دهندگان سفر هوايي ، انجمن نمایندگی هاي سفر بریتانیا ، جامعه آژانس های مسافرتی آمریکا موارد فوق را سر لوحه كار خود قرار داده اند .
آژانس ها و عاملين سفر توصیه های بی طرفانه و کم هزینه سفر هوایی را از طريق بروشور به مشتريان خود ارائه مي كنند و به توسعه مفهوم ' سوپرمارکت تعطیلات ' ، تعطیلاتي متنوع و با صرفه اقتصادی را براي آنها فراهم مي نمايند .
درآمد آژانس های مسافرتی بر اساس دريافت درصد کمیسیون نسبت به ميزان فروش بليت و يا بار است ، به این معنی که انجام رزرو و ذخيره جا توسط آنان و پرداخت غرامت ناشي از خسارات وارد شده به مشتريان از عملكرد و نحوه ارائه خدمات به وسيله شرکت های : هواپیمایی ، اجاره خودرو ، خطوط کروز ، هتل ها ، راه آهن ، تورهای گردشی و اپراتورها تور و غیره صورت می پذيرد .
در حال حاضر بسیار رایج است كه شرکت های تور گردان بزرگ به منظور کنترل توزیع و علاقه مشتريان ، محصول و خدمات خود را در بازار برای خرید به زنجیره ای از آژانس های مسافرتی بر اساس مناطق خاص ، مرتبط و پخش مي نمايند . .
نگاه آژانس ها مسافرتی معمولا ً به ویژگي هاي بازار محلي از جمله نیازهای منطقه و اهداف ساکنان یا یک گروه هاي خاص از رفت و آمد و مسافرت و گروه هاي علاقه مند به فعالیت های ورزشي مانند فوتبال ، گلف یا تنیس يا فعاليت هاي ديگر است .
آژانس های مسافرتی به دو روش عمل مي كنند : روش اول (سنتی) كه معمولا آژانس های مسافرتی اپراتوري بزرگتر متشكل از چند قسمت است كه در خارج از محدوده آژانس ها به صورت غير متمركز ، در محل با توجه به ميزان مسافر واقع شده اند . روش دوم آژانس های مسافرتی معمولا ً کوچکتر و متمرکز و يك اپراتور مستقل است .
آژانس هاي مسافرتی پرفروش متخصص در بازار و با توجه به حجم شرکت های هوايي بازار ، چند شركت هواپیمایی و انواع سفر را ادغام مي كنند كه در اين فرايند ممکن است انواع مختلف خدمات را ارائه دهند تا در یک نقطه مشتريان بتوانند به مجموعه اي از خدمات خاص آنها مانند پرواز هاي زياد ، رزرو هتل هاي مختلف یا اجاره خودرو و ساير خدمات دسترسی داشته باشند . گاهی اوقات خدمات موجود در بسته های تعطیلات تركيبي از سفر ها به مکان و محل هاي مختلف است . ارائه خدمات شرکت ها فوق معمولا ً به طور مستقیم در قرارداد به عامه مردم در سفر با اعطاء امتیازات به مقصد خاص صورت مي پذيرد .
.آژانس های مسافرتی با استفاده از خدمات عمده سیستم های نرم افزاري کامپیوتری رزرو شرکت هاي هوايي ، از جمله سیستم توزیع جهانی( Global Distribution System (GDS )معروف مانند : گابريل ، آمادئوس و ... قادرند اقدام به فروش بلیت خطوط هوایی ، رزرو هتل ، اجاره خودرو و خدمات مرتبط دیگر با سفر نموده و از طريق بعضی از وب سایت ها ، مسافرين را به صورت آنلاین بپذيرند . اين امكانات به بازدید کننده اطلاعاتي را در مورد نرخ هتل ها و بليت شركت هاي مختلف هواپيمايي را به صورت رایگان جهت مقایسه ارائه نموده و آژانس های مسافرتی را برای ترتيب دادن سفر بر اساس بسته های پيشنهاد شده ، امکانات موجود ، قیمت و اطلاعات مورد نياز ديگر كمك و راهنمايي مي كند .
آژانس ها به عنوان ارائه دهندگان خدمات مستقيما ً در پورتال ادغام كننده خدمات سفر( اعم از خطوط هوایی مختلف و زنجیره هتل ها ) بر روی اینترنت در یک وب سایت رزرو آنلاین را ارائه می نمايند. سود آنها از طريق دريافت کمیسیون از هتل ها و خطوط هوایی است و اغلب نرخ هاي ارائه شده ارزان تر از ارائه دهندگان اصلي خدمات بوده و با اين روش معاملات عمده را براي ارائه دهندگان اصلي خدمات و نرخ ارزان تري را براي مشتريان خود فراهم مي آورند .
در بریتانیا برخی از آژانس های مسافرتی و متخصص بزرگ داراي زير شاخه هاي کوچک و مستقل و تعداد زيادي از کارکنان هستند كه به عنوان HomeWorkersاستخدام شده اند .
امروزه از طریق منابع مختلف مانند آژانس های مسافرتی ، وب سایت ، کمک های آنلاین ، مراکز تماس ، ادارات فرودگاه ، سیستم های اطلاعات در دسترس کاربران شرکت های بزرگ هوايي قرار مي گيرد .
خطوط هوایی با استفاده از سیستم برنامه نویسی تحت وب و استفاده از تجارت الکترونیک و برون سپاری بخشي از خدمات جهت کاهش هزینه ها اقدام به توزیع و فروش صندلي هاي خود با فراهم آوردن رابطه رزرو ، ابطال و استرداد بليت براي مسافرين را فراهم نموده اند ، مدیریت موجودی آنها بهبود يافته ، تعداد كاركنان آنها كاسته شده ، هزينه ها آنها كنترل شده و روند خروجی به طور چشمگیری بعد از استفاده از ویژگی های اين سیستم افزایش يافته است .
در صنعت سفر شرکت هاي هواپیمایی و آژانس های مسافرتی مي كوشند تا به منظور ارتقاء و همچنین بازگشت سرمایه گذاری و یکپارچه سازی سیستم ها ، فناوری زیرساخت ها و فناوری برای پیاده سازی اتوماسیون و سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات به عنوان عامل اصلی در ایجاد بهره وری ، بهینه سازی و کاهش هزینه ها و مدیریت درآمد از خدمات Business Process Outsourcingاستفاده مي كنند . با برون سپاري (BPO ) و روند انجام مشاوره ، ایجاد نقشه راه ، برنامه ریزی ، استراتژی تجارت الکترونیک ، ادغام وب ، برنامه های واسط کاربردی ، رشد فرصت های نامحدود ، خدمات بی عیب و نقص به این شرکت ها در بازار جهانی بزرگ ، به سادگی به گسترش کسب و کار آنها در مکان دیگر كمك مي شود .
چالش هاي عمده رو در روي آژانس هاي خدماتي مسافرتي
در بریتانیا .بیش از 40،000 آژانس مسافرتی وجود دارد كه در چند سال گذشته ، تعداد آنها عمدتا ً به دلیل رشد رزرو اینترنتی و افزایش افراد استفاده كننده از اين روش ، رکود اقتصادی جهاني و کم شدن مسافرت رو به کاهش گذاشته است ، برخی از آژانس های مسافرتی با تجربه براي ادامه حيات و رقابت با تغییر شكل راهبردي کار و تمرکز بر کار مشارکتی و منابع دیگر ، از طريق استفاده از كاربران اينترنتي در خانه قصد راه اندازی و رونق کسب و کار و افزايش درآمدهای خود را دارند .بیشتر كاركنان آژانس ها افراد جوانند كه پس از گذراندن دوره های کارآموزی پیشرفته در مسافرت و خدمات گردشگری و اخذ گواهی کسب و کار مسافرت که توسط انجمن صنفی مدیریت شرکت های سفر و شهر انگليس ارائه شده ، وارد اين حوزه شده اند .
آژانس های مسافرتی با بكارگيري ابزار هاي کامل و بسته بندی پویا براي انجام سفر از لحاظ قیمت به صورت آنلاين قادر به خريداري خدمات براي مشتريان خود مي گردند . بدين ترتیب با توصیه های مسافرتی آژانس های حرفه ای ، دارایی مشتريان و شركت هاي خدمات رسان تضمين و محافظت می شود اما از طرفي ديگر مشتريان مي توانند با جستجو در اينترنت مستقیما ً با برخي سایت های فروش و تامین کنندگان خدمات مورد نيازشان مانند شركت هوايي يا هتل مرتبط شده و از نرخ هاي آنها و موجودی اتاق هتل ها آگاه شوند و این بدان معنی است که رزرو بليت هواپيما يا اتاق هتل در وب سایت منجر به صرفه جويي در وقت و هزينه و پاسخ فوری و تاييد مي شود .
با اين تغيير نحوه ارائه خدمات در وب سایت های اینترنت و گرايش بسیاری از مردم به آن ، تعداد مشاغل موجود در قالب آژانس ها و عوامل مسافرتی شروع به کاهش گذاشته و تعداد زيادي از آژانس های مسافرتی از صنعت گردشگري خارج شده و تعداد نسبتا ً اندکی از افراد جوان با رضايت دادن به كسب درآمد و حقوق کمتر و با ترویج توانایی خود و پژوهش و جمع آوری بسته های سفر پیچیده تر و انواع متنوع خدمات و محصولات سفر ، در اين میدان باقی می ماند .
براي شركت هاي هوايي استفاده از منابع خاص و تمرکز رزرو بر آن منابع بوسيله تعداد محدود آژانس مسافرتی می تواند بهتر و سودآورتر بوده و روابط کاری خوبي را بین شركت هاي هوايي و آژانس ها و تامین کنندگان خدمات ديگر و كاهش يا تغییر و حذف هزینه ها و مزایای ویژه ای برای مشتریان به ارمغان آورد.
از زمان دسترسی عموم مردم به اینترنت ، بسیاری از شرکت های هواپیمایی و شرکت های حمل ونقل سفر دیگر شروع به فروش مستقیم به مسافرين كرده اند . در نتیجه ، شرکت های هواپیمایی دیگر نیازی به پرداخت کمیسیون به آژانس ها و عوامل سفر براي هر بلیت فروخته شده ندارند . از سال 1997 ، با کاهش هزینه های ناشی از بین بردن لایه های شبکه توزیع ، تعداد بسته تعطیلات آژانس های مسافرتی به تدریج كاهش يافته اند . با این حال ، آژانس ها در برخی كشور ها هنوز عهده دار 77 ٪ رزرو و تهيه 73 ٪ سفر هاي بسته بندی شده مسافرتی هستند .