6هفتگی تا3ماهگی:اسباب بازی متحرک اونو سرگرم میکنه.اسباب بازی ها باید ایمن باشن(بالای تخت کودک یه اسباب بازی متحرک رنگارنگ آویرون کنید ولی نباید دستش بهش برسه.)اسباب بازی پرسر وصدا به شنوایی او آسیب میزنه.اسباب بازی ها باید نرم باشن ولی چیزی ازش کنده نشه مثل عروسک پارچه ای.خرسای پشمالو،اسباب بازی رنگ روشن.مواظب دکمه ها و روبان ها باشین که بچه خفه نشه.ازصحبت کردن ولبخند شما لذت می بره چون بهش اطمینان خاطرمیده وبهش درس ارتباط برقرار کردن میده.به او نزدیک بشین تا بتونه صورت شمارو لمس کنه.اونو نوازش کنین وببویید مخصوصا بعد حموم کردن.براش شعر بخونین واونو در آغوش بگیرین 3تا6ماهگی هنوز جغجغه یا هر اسباب بازی صدادار وعروسک نرم رو دوست داره.البته نباید اسباب بازی ها زیاد صدادار باشن.متنوع با شکل و رنگ وجنس ولی تمیز وایمن باشن.مراکز بازی ومهد کودک خوبه.اسباب بازی بزرگتر مثل خرس یا توپ بزرگ بهش بدین.چون خیلی زود از یه اسباب بازی خسته میشه بهتره هر روز اسباب بازیاشو عوض کنین .6تا9ماهگی از همونایی که قبلا استفاده میکرده هنوز لذت میبره.اسباب بازیای چرخدارمثل ماشین یا کامیون مناسب این سنه واز حرکت دادن اونا روی زمین لذت می بره.ماشینای خیلی کوچک احتمال خفه کردن اونو دارن.ازوسایل بادی تو حموم لذت می بره.ازطبل زدن،پاره کردن کاغذ،وسایل خونه سازی وتوپ بازی لذت میبره.قایم باشک دوست داره.طبل زدن وسیله ای برای انگیزه نشستن وتمرکز کردن کودکه.هم چنین عضلات پشت او تقویت میشه وتعادلش زیادتر میشه . 9تا 1 سالگی او حالا میتونه راه بره،گاهی زمان زیادی رو برای هل دادن یه وسیله چرخدارمیکنه.پر کردن وخالی کردن قوطی های بیسکویت یا ظرفای پلاستیکی،بلوکای خونه سازی رو دوست دارهگاهی تموم لوازم آشپزخونه رو بهم می ریزه وبهم میکوبه تا موسیقی ایجاد کنه.دوست داره تو جعبه های خالی بره وخارج بشه.مچاله کردن کاغذای کادو برای تخیل او خوبه سرگرم کننده هم هست.لحظاتی رو که دوست دارین کمتر سروصدا باشه کنارش بشینین وکتابی رو ورق بزنین تا از عکساش لذت ببره.تو این سن کتاب برای کودک خیلی جذابه.گاهی برای قدم زدن تو پارک وغذا دادن به مرغابیا واستفاده از هوای تازه برید.کارای رفت و روب خونه براش لذت آوره.مخصوصا اگه پارچه تمیز بهش بدین احساس میکنه نقش مفید ومهمی داره. اسباب بازیای مناسب این سن:(که به فکر ودقت بیشتری نیاز داره) جعبه های جادویی یا جعبه شبیه صندوق پست،ظرفایی که تو هم میرن،ماشینای اسباب بازی،پازلای ساده،اسباب بازیای موزیکال.مواظب باشین اسباب بازیا اونقدر کوچک نباشه که اونو خفه کنه.مواظب قطعه های کوچکش باشین جدا نشه . 1تا 5/1 ساله چون کودک در این سن یه مقلن خوب برای تقلید رفتار بزرگتراست از هرگونه بازی و وسایل بازی وتقلید از شما لذت میبره.بااو درمورد فعالیتای روزمره صحبت کنین وپیشنهاد بازی بهش بدین.مثل بازی با تلفن اسباب بازی یا بازی با لباسای یه چمدون.هم چنین ازبازی با خمیروکیک درست کردن لذت می بره.شعرای ساده ولالایی یادش بدین.او دوست داره شعرا وکلمات ساده رو با شما تکرار کنه.بهش اجازه بدین آب بازی کنه.از ریختن آب در طرف با قیف نهایت لذت رو میبره.ولی کامل مواطبش باشین.بازی با توپ رو دوست داره که هم برای قدرت تعادل هم قوای عضلانی هم تناسب اندام او خوبه. اسباب بازی های جدید:چنانچه راه رفتنش در حال تقویت شدنه دوست داره اسباب بازیای چرخدار یا حیوانات بهم چسبیده رو با نخ رو زمین بکشه.حالا از عکس کتابا بیشتر لذت میبره.یه پازل بزرگ براش بخرین وبا کمک هم درستش کنین.او از رقابت با شما لذت میبره وبه کمکتون هم نیاز داره . آیا کودک بقدر کافی بزرگ شده که بتونه تو پارک بازی کنه ولذت ببره؟ ازوقتی شروع به راه رفتن میکنه از رفتن به پارک وبا بازی با توپ لذت میبره.ازتاب وسرسره لذت میبره ولی شیب زیاد نداشته باشه.اگه بارون بیاد لباس ضدآب تنش کنین و اونو بیرون ببرین او پریدن در چاله های پر از آب رو دوست داره.اجازه بدین کاری رو که دوست داره انجام بده ولی از جلوچشم شما دور نشه. آیا آمادگی قلم ونقاشی رو داره؟ بله.بهش کاغذ،مداد ومدادرنگی بدین ویه سری رنگای بی خطر براش بخرین.تلاش او برای ترسیم نقاشی ممکنه دور از واقعیت باشه ولی بالاخره باید یاد بگیره.اوایل دوست داره با آبرنگ بازی کنه.. 5/1تا2ساله برای او یک سه پایه ی نقاشی بخرید.بچه ها کار با رنگ رو خیلی دوست دارن.کاور لباس براش بگیرین وظرفای پلاستیکی رنگ.باهم کتابارو نگاه کنیدولی مواظب باشین پاره نکنه.کودک رو به درست ورق زدن کتاب تشویق کنید.در این سن کودک خلاقه بنابراین هرچه براش جالبه رو فراهم کنید.نقاشی یکی از بهترین روش هاست که کودک میتونه خودش رو نشون بده.اسباب بازی او باید متناسب با توان فیزیکیش باشه مثل دوچرخه،کالسکه،خونه بازی 2تا3سالگی تماشای برنامه های سالم تلویزیون بخشی ازفعالیتای متعددی است که برای کودک لذت بخشه کودک چقدر باید تلویزیون نگاه کنه؟ تو این سن نیم ساعت تلویزیون یا فیلم ویدیویی در روز کافیه.حداکثر نباید از یه ساعت بیشتر بشه.حتی برنامه های باکیفیت هم نباید بیش از حد استفاده بشه . چطوری مدت زمان تماشای تلویزیون رو برای کودک محدود کنیم؟ توصیه معمول انتخاب برنامه های مورد علاقه کودکه.گاهی وقتی برنامه موردعلاقه کودک تموم میشه یه برنامه جالبترشروع میشه ونمیشه جلوی اونو گرفت.با این وجود اگه کنارکودک بشینین شاید بشه با سرگرم کردن او،اونو ازدیدن برنامه تلویزیونی منصرف کنید. فعالیت های لذت بخش تو این سن:وسایلی مثل سرویس چایخوری پلاستیکی میتونید باهاش بازی کنید.براش غذا به هم بزنید،شکل بدید وکیک وبیسکویت اونو تزیین کنید.او در غذا درست کردن میتونه به شما کمک کنه،میز رو بچینه.با او در باغچه قدم برنید.گلها رو ببویید.دانه بکارید وبرگای اضافه رو جمع کنید. اسباب بازی مناسب این سن:پازل ها وکتابا برای او جذابیت زیاد دارن وبه یادگیری کمک زیادی می کنن.بلوکای خونه سازی تا لحظات طولانی اونو سرگرم می کنه.مداد و وسایل نقاشی باعث شکوفا شدن خلاقست او میشه.اسباب بازی های بزرگتر مثل چادربازی،سه چرخه وتاب نیز مناسب این سنه. تو این سن کودک دوست داره از رفتار بزرگترا تقلید کنه.. شادبودن یکی از بزرگترین هدایاست که کودکان از والدین خودشون میتون بگیرن.البته بین خوشحالی لحظه ای مثلا دادن یه اسباب بازی جدیدیا یه سبدپر از تنقلات به کودک وخوشحالی پایدار تفاوت عمده ای وجود داره.یادتون باشه کودکان هم مثل بزرگترا نیازمندن عمیقا احساس شادی وخوشبختی کنند.شادی واقعی روح فرزندشمارو تحت تاثیر قرار میده ودر او این حس رو بوجود میادکه همه چیز دنیاخوبه.کودکان شادخصوصیات مشخصی دارن از جمله:عزت نفس،خویشتن داری،خوش بینی.ایجادوپرورش این خصوصیات خیلی ساده تر از اونیه که فکر می کنید.با چن تا روشی که اینجا ذکر شده به فرزندتون کمک کنید دیدمثبتی به زندگی داشته باشه. ازسرگرمی های قدیمی وسازمان نایافته استفاده کنید کودکان موفق معمولا شادن اما تلاش شما به منظور آماده سازی اونا برای رویارویی با مشکلات زندگی باعث میشه تموم وقت اونو با حجم زیادی از برنامه های مختلف پرکنید.تموم بچه ها به زمان برای کاهش فشار نیاز دارن.وقفه ای تو زمان بازی ویا درس اونا بدین وبذارین تو این زمان تخیلاتشون اونارو هدایت کنه و آزادانه بازی کنن.مثلا فرصت بدین حشره شکار کنن،آدم برفی بسازن ویا عنکبوتی که تار می تنه رو نگاه کنن.اینا موجب میشه تخیل کودک زیادبشه ودنیا رو با گامهای خودش کشف میکنه.بهتره شما هم برنامه پروشغله وآشفته خودتونو کم کنید وکودکتون رو هنگام بازی همراهی کنید.کمک به دیگران رو به کودکتون یادبدین برای اینکه کودک بتونه شاد باشه احساس کنه که عضوبا ارزشی از یه اجتماع بزرگه ومیتونه به زندگی افراد دیگه معنی بده.با بوجود آوردن موقعیتای مناسب این حس رو توش ایجادکنین.اسباب بازیای قدیمی اونو که دیگه نیازی بهشون نداره جمع کنید وازش بخوایین به خونواده های نیازمند بده.یا در فروشگاه ازش بخوایین که مقداری غذا برای کمک به مستمندان بخره.کودکان می تونن لذت کمک کردن به دیگران رو تو سنین پایین یادبگیرن.مثلا چنانچه شما از تکه های اضافی پارچه عروسک درست می کنین کودک دو ساله شما میتونه کمک کنه وبگه چشم و دهن عروسک رو کجا قرار بدین. همراه کودک فعالیت فیزیکی داشته باشین .با او به گردش برین،با او بازی کنین یا باهم دوچرخه سواری کنین.با این کار نه تنها نیرو وبنیه اونو تقویت می کنین بلکه باعث شادی وخندش میشین.فعال نگه داشتن کودکان استرس اونا رو کم میکنهوموجب میشه نیروشونو به طریق سالم تخلیه کنن.کودکان سالم قدرت بدنی بیشتری دارن.کودکان بیشتر ازاینکه نگران ظاهرشون باشن به کارایی که انجام میدن افتخار میکنن.چنانچه که اونو در انجام کاری تشویق کنین برای ایجاد شادی در او روش جدیدی بکار گرفتین.با کودکتون بخندین براشون لطیفه بگین شعرای خنده دار بخونین خودتونو دست بندازین. درتحسین کودکتون خلاق باشینوقتی کودک توهدفی که دنبال میکنه موفق میشه تنها نگین کارت خوبه.به جزئیات کارش اشاره کنین.مثلا بگین روشی که تو برای توصیف قهرمان تو خلاصه کتابت انتخاب کردی اونقدر عالیه که من فکر میکنم قهرمان زنده اس.یا بگین روشی که برای کشیدن درختا بکار برده رو خیلی می پسندین.این طرز برخورد خیلی پرمعناتر از اونیه که به شکل رسمی به پشتش بزنین وآفرین بگین.بطورکلی تو تشویق افراط نکنین.یکی ازمعلمای کلاس چهارم میگه من سابقا هرپنج شنبه جوایزی به بچه ها میدادم اما متوجه شدم انگیزه وتلاششون بیشتربرای گرفتن جایزست نه برای انجام صحیح تکالیف.سعی کنین فرزندتون این مسئله رو درک کنه که رضایت وخشنودی واقعی تو انجام واتمام یه کاره..ازخوب غذاخوردن کودکتون اطمینان داشته باشین. چنانچه کودک بداخلاق یا بهونه گیره اگه بیمار نباشه احتمالا گرسنه اس.اگه زمان غذاخوردن نیست از میان وعده ها استفاده کنین.اما میان وعده های مقوی نه صرفا شکم پرکن.میان وعده های مفید مثل:ماست کم چرب،میوه تازه یا خشک،کره ومربا با نان کامل گندم. لبخند بزنبرای یه کودک هیچ چیز به اندازه یه خنده شیرین لذت بخش نیست.این خنده روش مختصر ومفیدی برای برای گفتن دوستدارمه.درحالیکه میخندین سنگین ورسمی اونو در آغوش بگیرین.واین برای شماهم مفیده بادقت به حرفاش گوش بدین برای یه کودک هیچ چیز به اندازه اینکه به حرفاش گوش بدین مهم نیست.او هرچه تو ذهنشه رو به شما میگه.آیا میخوایین شنونده بهتری باشین؟تموم حواستونو به کودک بدین.اگه زمانی که شما مشغول پرداخت یا بررسی صورت حسابا یا انجام کارای روزمره هستین کودک باهاتون صحبت کرد همه کارا رو کنار بذارین وتموم توجهتونو به او معطوف کنین.هیچگاه صحبتشو قطع نکنین ومیان افکارش ندوین حتی اگه تمومشو قبلا شنیده باشین.فرصت طلایی برای گوش کردن به حرفای کودک وبا توجه کامل وبدون اینکه کلامشو قطع کنین یکی هنگام رانندگی است که کودک همراهتونه وزمان مناسب دیگه شب تو رختخوابشه. . ایده آل گرایی محض رو بذارین کنار همه ما میخواییم فرزندمون هرکاری رو به بهترین نحوانجام بده.اما وقتیکه ما اقدام به کامل کردن یا مرتب کردن کارای اونا می کنیم ناخواسته اعتمادبنفس اونا رو تضعیف میکنیم.چنانچه ما محل هایی رو که او فراموش کرده تمیزکنه دوباره تمیز کنیم یا پیشخوان آشپزخونه رو دوباره دستمال بکشیم در واقع به کودک گفتیم که او به اندازه کافی کارشو درست وخوب انجام نداده.متاسفانه کودکان به راحتی باور میکنن به اندازه کافی شایستگی ندارن.دفعه دیگه که خواستین کارکودک رو اصلاح کنین از خودتون بپرسین:1)این موضوع حیاتیه یابه سلامتی مربوطه؟2)آیا این موضوع تا 10 سال دیگه به همین نحو باقی می مونه؟چنانچه جوابتون منفیه یعنی اونقدرام مهم نیست بذارین کاراشو به همون نحو انجام بده.مطمئنا کمک به کودک برای کسب مهارتای زندگی قسمت بزرگی از وظیفه والدینه.اما تنها یه قسمت از وظیفه اوناست.ازتباط عاطفی شما وکودکتون بسیارمهمتر از این موضوعه که مثلا وقتی او میز رو میچینه چنگال رو درست در جای خودش قرار بده.. به کودکتون یادبدین مشکلشوحل کنهوقتی او بامشکلی روبرو میشه اعم از اینکه مشکل اذیت شدن از طرف دوستش باشه یاچیدن تکه پازل کنارهم شما بدین ترتیب میتونین کمکش کنین:1- مشکلشوبشناسین2-راه حلی رو که اوبه نظرش میرسه بپرسین3-مشخص کنین چه کارایی به حل اون مشکل کمک میکنه4- درمورد اینکه خودش به تنهایی میتونه پیش بره یا به کمک شما نیاز داره تصمیم بگیرید.5-چنانچه به کمک شما نیاز داشت اونومطمئن کنین که بهش کمک خواهیدکرد.به فرزندتون فرصت بدین تاخودشو نشون بدههرکودکی استعداد ویژه ای داره.چرا بهش اجازه نمیدین خودشو نشون بده.آیا او کتاب خوندنو دوست داره؟ ازش بخوایین وقتی آشپزی می کنین براتون کتاب بخونه.آیا اوحسابش خوبه؟ وقتی به خرید میرین بذارین او انتخاب کنه کدوم کالا بیشتر می ارزه.وقتی در کارای موردعلاقه کودکتون شریک میشین ونشون میدین تحت تاثیرکاراشون قرارگرفتین مرحله دیگری از عزت نفس رو توش ایجاد کردین.آیامیدونین محبت کردن بهترین راه تربیته؟اینکه کودک چقدر تربیت پذیرباشه در درجه اول بستگی به این داره که احساس کنه چقدربهش محبت میشه وبه عنوان یه انسان وعضوخونواده به حساب میاد.کودکان محتاج راهنمایی هستندهمچنان که کودک بزرگ میشه محتاج آموزش راه رفتن درست صحبت کردنه وگاه اصلاح میشه تا بتونه راه ورسم زندگی رو فرابگیره.اگه پایه واساس امنیت تو شیرخوارگی ریخته بشه واگه والدین رو افرادی مهربون ومودب واحترام کننده به دیگران ببینه خودشم همین کارو میکنه.چون تمایل داره والدین از او راضی باشن.ازطرفی نباید فراموش کنیم او هنوزکودکه ودرحال رشد وناتوانی های زیادی داره ودرکش محدوده.نباید انتظارمون خارج از توان ودرجه رشدوتکامل اوباشه ولازمه اونو بخاطر بی تجربگیش راهنمایی کنیم.بایدبفهمیم که چه وقت مشکل داره وچطور باهاش حرف بزنیم که درک کنه.ممکنه لازم باشه بارها حرفمونو تکرار کنیم وتذکربدیم.همیشه باید ازخودمون سوال کنیم که چه میخواییم بکنیم وچطوری میخواییم انجامش بدیم.ویکباره نباید تغییرجهت بدیم.کودکان ازشیرخوارگی به بعدنیاز به راهنمایی توام با محبت دارن.به این معنی که بفهمند ظرفیت وتوان آنها رو درنظرداریم وتحقیرشون نمی کنیم وآبروشونو نمیبریم وبا مهربونی اونارو راهنمایی می کنیم.مافکرمیکنیم که همه کودکان بامشاهده جلوه های انسانیت، غمخواربودن ودوستی، شفقت واحترام به دیگران و...را می آموزند.ولی همیشه اینطورنیست.باید به آنها یاد داد، بایدحرف زد واگراشتباه کردند باید به درستی راهنمایی بشن.بایدرفتارقابل قبول رو بهشون تفهیم کنیم وانتظاراتی رو که ازشون داریم به شکلی که قابل دسترس باشه معین کنیم وهروقت اشتباه کردن جلوشونو بگیریم.بایدهشیارباشیم که به کسی آزارنرسانند، لوازم دیگران رو برندارن وبه آنچه دراختیار دارن صدمه نزنن.راهنمایی کردن یه کودک برای اینکه اونو از یه اشتباه منصرف کنیم کار آسونی نیست واین وظیفه ماست که وقت بذاریم وباصحبت ورفتارخاص فکر یا راه اونو اصلاح کنیم.مابهتر ازهرکسی کودکمونو میشناسیم ومیدونیم او لوسه وکارش درست یا غلطه.چون بهش مهر ورزیدیم وبه شایستگی بهش احترام گذاشتیم.پس ما برای تربیت او وگذرانیدن او از مراحل مختلف ویاد دادن درست وغلط، قوانین وایجادشخصیت تواناتر از دیگرانیم.راهنمایی همراه دلسوزی ومهربونی قدم مهمی از مراقبت کودکانه وبهشون کمک میکنه نسبت به افرادخانواده وجامعه مهربون بوده وافرادی قابل احترام ودوست داشتنی باشن. وبتونن بااعتمادبنفس وارد زندگی بشن وتو کارشون موفق باشن.تغذیه باشیرمادراهمیت زیادی داره وآثاردایمی اون برای همه عمر باقیه.این آموزش ها مثل تغذیه با شیرمادرمنافع متعددی دارن که برای یه عمر همراه فرزندمون خواهدبود.رفع نیازهای عاطفی کودک توام بامحبت یعنی صحبت کردن وتوضیح دادن اینکه چرا بله وچرا نه، نقش حیاتی در تربیت او داره ومنجربه پیوند عاطفی قوی بین کودک و والدین میشه.هرگاه مساله ای برای برای کودک پیش میاد والدین باید فکرکنن که کجا اشتباه کردن؟ چرا کودک متوجه نشده؟ و آنرا اصلاح کنن.باید وقت بذارن وهمراه محبت براش بازگو کنن وتوضیح بدن که مثلا چرا نباید اینکارو بکنی.او میفهمه و درک میکنه.اگه درک نکردباید وقت گذاشت تا بفهمه.اجتماعی شدن کودکانکودک با ورود به مدرسه یکباره اجتماعی نمیشه بلکه پایه روابط کودک با مدرسه در 2 یا3 سال قبل پی ریزی میشه.درمهدکودک بچه ها با همسالان خودشون ارتباط مستمر دارن وفرصت دارن تامشکلات ارتباطی خودشون روحل کنن وتو مدرسه مشکل دوست یابی نداشته باشن.اجتماعی شدن روباید یادبدیم.مثلاوقتی مادری درحال پوشاندن لباس بچه خردسالشه باید براش توضیح بده که درحال انجام چه کاریه یا هم اکنون پدرش مشغول انجام چه وظیفه ایه.وحتی الامکان جزییات رو براش توضیح بده.والدین بایدتاجایی که براشون مقدوره باکودکان خود صحبت کنن وبهشون بفهمونن چقدربهشون علاقه دارن و علت این عشق وعلاقه چیه..ارتباط محکم واستوار والدین به عنوان معلمان اولیه کودک خیلی مهمه.بچه هاعادات ورفتارخودشونو از والدین کسب میکنن ازهمون طفولیت ومستمر هم ادامه داره.بذاریم بچه ها باورکنن وجود دارن ومیتونن فکرکنن ونظریاتشون مهمه برامون.اونا رو از وقایع بیرون آگاه کنیم براشون توضیح بدیم چه وقایعی داره اتفاق میفته.حتی اگه قدرت تحلیل این رویدادهارو هم نداشته باشن، چون توضیحات بهشون میفهمونه بایدخودشونو آماده کنن تا چیزای بیشتری یادبگیرن وحداقل کارایی این توضیحات اینه که کودکان با الفاظ ولغات جدیدتری آشنا میشن وسرانجام میرسه روزی که اونا هم میتونن دربحث باشما شریک بشن.چیزی که بچه ها بیشتر بهش نیاز دارن داشتن خونواده مهرآمیز ومنسجمه.دوران کودکی چنان زود وتند میگذره که ما چیزی از اون نمیفهمیم.باید اون سالهارو برای بچه هامون سحرآمیز و ایمن کنیم.والدینی که دسترسی به اونا امکان پذیره برای آینده خودشون وبچه هاشون سرمایه گذاری می کنن.لازمه هر عضو خونواده خودشو در زمره گروهی احساس کنه که در جهت صمیمیت و حمایت از خونواده گام برمیداره.همه پدرومادرا میدونن که گوش نکردن کودک به حرف اونا چقدر ناراحت کنندست.نگرانی ازبه خطرافتادن سلامت بچه هم به همین صورت.مثل اینکه بچه دوباره وسط خیابان بپره وایندفه مثل قبل شانس نیاره.اکثر والدین بچشونو حداقل یه بار تنبیه بدنی کردن یا احساس کردن او یه کتک مفصل لازم داره.اما براستی چرا تبیه بدنی؟؟! شایدبگین چون موثره.ولی واقعیت اینه که اگه تنبیه بدنی موثرم باشه فقط وفقط در کوتاه مدت موثره.مادری گهگاه بچشو تنبیه بدنی میکنه ولی از طرف دیگه مربی مهدکودک باید مرتب مواظب باشه تابچه های دیگه رو آزارنده.تحقیقات نشون میده هرچه بیشتربچه تنبیه بدنی بشه احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه در او بیشتره.ضمن اینکه بچه دروغگو، حقه بازمیشه وبیشتردیگران روهم آزار واذیت میکنه.کودکانی که باتنبیه بزرگ شدن کمتر درست ونادرست رواز هم تشخیص میدن ودرغیاب والدین بیشتر رفتارهای نادرست وبی ادبانه ازخودشون نشون میدن.یکی ازمادرها که معمولا بچشو تنبیه میکنه میگه:بچه من موقعی رفتارش درسته که اونو تنبیه میکنم.اما راستش نمیدونم رفتار درستش بخاطر ترسه یا واقعا خوب و بد رو از هم تشخیص داده. پس چه بایدکرد؟ چن تا رفتارجایگزین هست با این اعتقادکه کودک سزاوار احترامه حتی وقتیکه رفتارش آنگونه که باید نیست.....سعی کنید در رفتارتون ملایم و مهربون باشین.وقتی تن صداتون عادی و طبیعی باشه کودک بهتر حرفتونو میشنوه.کمی تامل کنید.یه مکث کوتاه در عکس العمل وکمی صبرهنگام هیجان میتونه گره گشا باشه.چه اشکالی داره بگیم الان برای مواجهه وحل این مشکل خیلی ناراحتم وموقعیت مناسب نیست بعدا درموردش صحبت میکنیم.بهش یاد بدینبه جای مجازات اوبخاطر کار نادرستش کار درست رو بهش یاد بدین.مثلا بگین وقتی اسباب بازیاتو تو اتاق پذیرایی رها میکنی من ناراحت میشم.دوست دارم دفه بعد اونارو تو کمد بذاری.مثبت باشینبجای اینکه بگین چن دفه بایدبگم دندوناتو مسواک بزن؟ بگین دندونای قشنگتو مسواک بزن که همینطور قشنگ بمونه.بعدمنوخبرکن که بعد تو مسواک بزنم.بجای تهدیدتوضیح بدین با یه توضیح کوتاه علت زشتی کارشو روشن کنید تا تو ذهنش دلیلی برا تغییر رفتارش داشته باشه.از عصبانیت دوری کنیدبه جای تمرکز روی اشتباه یا رفتار نادرست کودک که شمارو برای هیجان وعکس العمل احساسی آماده میکنه ازهر موردخطای فرزندتون به عنوان موقعیت خوبی برای راهنمایی او وفراگیری استفاده کنید.انگیزه بدین باجملات خاصی بهش انگیزه بدین وصحبتای تشویق کننده داشته باشین.انعطاف پذیر باشینوقتی کودک میپرسه میتونم این برنامه تلویزیون رو تا آخرببینم بعد بریم بیرون؟ منطقی باشین.اگه فرصت دارین بهش جواب مثبت بدین.واینطوری کودک رفته رفته باهنرگفتگو ومذاکره آشنا میشه.ازلجبازی و زورآزمایی دوری کنیدهیچ کاری مخربتر وبی فایده تر از زورآزمایی با بچه نیست.اونو به همکاری تشویق کنین.مثلا بگین من مشکل دارم.من دوست دارم تو پیرهن تمیزبپوشی ولی می بینم که تو بازم همون قبلی رو میپوشی.به نظرت چطوری این مشکل رو میتونیم حل کنیم؟ وقتی مشکل رو با کودک درمیان میذارین احتمالا او بیشتر علاقمند میشه که درحل اون بهتون کمک کنه وهمکاری کنه.زیرک باشیناگه عملکردفعلی شما فایده نداره با زیرکی راه دیگه پیدا کنین.تغییر روش شما آسونتره تا اینکه همیشه بخوایین اول او تغییرکنه.موقع مجازات کودکتون این 3 قاعده رو به یاد داشته باشین:هنگام عصبانیت ازمجازات بپرهیزید.برای تلافی یا انتقام گرفتن مجازات نکنید.همیشه مجازات شدیدتر مجازات بهتر نیست.