این مرسدس توانایی این را دارد که به ازای هر لیتر سوخت 125.1 اسب بخار نیرو تولید کند. گشتاور این مدل هم 811 نیوتن متر می باشد. این خودرو ظرف مدت 3.7 ثانیه سرعت خود را از 0 به 100 کیلومتر در ساعت می تواند برساند و همچنین طی مدت 23.9 ثانیه سرعت این خودرو از 0 به 200 کیلومتر در ساعت می رسد و بالاترین سرعت این مدل 231 متر بر ساعت می باشد. قیمت پایه این خودرو 348.000 هزار یورو می باشد که با سفارشات مشتری این قیمت بالاتر هم می رود.
مرسدس بنز می باخ پولمن 2016 در حقیقت سطح پیشرفته تر و ویژگی های فوق العاده ای را نسبت به مدل S کلاس می باخ ارائه می دهد. لوکسترین خودروی جهان توسط پرچمدار این مدل یعنی مرسدس بنز معرفی شد.
کامیون ترابری سنگین نظامی مرسدس بنز آکتروس از جمله نمونه های موفق و قابل توجه در استفاده از کامیون های غیر نظامی برای مصارف نظامی است . این تغییر کاربری صرفا با اضافه شدن برخی ویژگی ها به کشنده غیر نظامی حاصل شده است. این خودرو تحت عنوان خودرو پشتیبانی سنگین زره پوش یا AHSVS نیز شناخته میشود. کشور های آلمان و سنگاپور از کاربران این خودرو هستند و علاوه بر این وزارت دفاع کانادا به تعداد 86 دستگاه از این خودرو را به منظور استفاده در نقش پشتیبانی لجستیکی سفارش داده است. این خودرو در مدل های دو ، سه و چهار محوره که دارای فواصل مختلفی بین محور جلو وعقب خود هستند امکان حمل بارهایی از وزن 6 الی 18 تن را دارند. نمونه با پیکره بندی 8×8 این خودرو نمونه استاندارد آن محسوب میشود که از بالاترین میزان حمل بار تا 18 تن و بالاترین میزان تحرک پذیری برخور دار است و طیف گسترده ای از کاربری را دارد. این کاربری ها حمل سرباز ، تجهیزات نظامی ، تانکر آب و سوخت ، کشش تریلر ها و تجهیزات توپخانه ای ، استفداه به عنوان واحد تعمیرات سیار ، واحد تولید برق سیار و سیستم بارگذاری با پالت با قابلیت حمل کانتینر های در ابعاد استاندارد را شامل میشود. کابین کامیون آکتروس توسط شرکت مرسدس بنز آلمان با مشارکت صنایع فناوری های تحرک زمینی آفریقای جنوبی (CLMT) طراحی شده و در سه مدل به ساخت میرسند که ابعاد کوچک ، متوسط و بزرگ را شامل میشود که بسته به ابعاد ظرفیت حمل سرنشین متفاوتی دارند. تمامی کابین ها کاملا زره پوش بوده و از طراحی V شکل در قسمت زیرین برخوردار هستند. با توجه به طراحی و پوشش زرهی ، کابین ها در برابر برخورد گلوله هایی تا کالیبر 14.5 میلیمتری و انفجار تا 10 کیلوگرم مین ضد تانک در هر نقطه از قسمت تحتانی کاملا مقاوم هستند . این سطح از حفاظت قابل مقایسه با برخی نفربر های زرهی مدرن است. آکتروس زره پوشش از پیشرانه های متفاوتی استفاده میکند که حداکثر توانی از 408 الی 510 اسب بخار دارند. در نمونه 510 اسب بخاری از پیشرانه مدل OM 502 LA ساخت مرسدس بنز استفاده شده است. این خودرو به سیستم کنترل مرکزی باد تایر مجهز است که امکان حرکت در زمین های گل آلود یا شنی را برای آن فراهم میکند علاوه بر این قابلیت عبور از آب به عمق 0.75 متر با تجهیزات استاندارد و 1.2 متر با نصب تجهیزات عبور از آب را دارد.
مشخصات کلی :
کشور سازنده :آلمان
شرکت سازنده : مرسدس بنز
سال ورود به خدمت : 2008
پیکره بندی : 8×8
حداکثر بارگذاری : 18 تن
طول :10.5 متر
عرض : 2.8 متر
ارتفاع : 3.4 متر
پیشرانه : دیزل مدل OM 502 LA ساخت مرسدس بنز با حداکثر توان 510 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای : 90 کیلومتر بر ساععت
حداکثر برد : 900 کیلومتر
قابلیت های حرکتی :
شیب : %60
شیب جانبی : %30
گام عمودی : 0.55 متر
عبور از گودال : 1.2 متر
منبع
مترجم : گوبلز
دانلود کلیپ
هرگونه برداشت از این مطلب صرفا با ذکر منبعامکان پذیر است.
مرسدس بنز 770 یا Großer Mercedes ( مرسدس بزرگ ) خودروی لوکس دارای نسخه های کروک و غیر کروک شناخته شده توسط شرکت مرسدس بنز در سال های 1930 تا 1943 است ، در اکثر فیلم های قدیمی این ماشین مورد علاقه ی اشخاص مطرح و عالی رتبه متحدین از جمله : آدولف هیتلر ، هرمان گورینگ و راینهارد هایدریش شناخته شده است
770 جانشین مرسدس بنز Type 60 در سال 1930 معرفی شد ، این اتومبیل قیمت بالایی داشت و به طور عمده توسط سیاست مداران و افراد دولتی به عنوان وسیله نقلیه دولتی استفاده میشد ، رئیس جمهور رایش پائول فون هیندنبورگ ، امپراطور ژاپن هیتروهیتو و پاپ پیوس چهارم از جمله مشتریان این ماشین بودند و هیتلر نیز از سال 1931 به بعد از این مدل استفاده کرد ، 117 دستگاه از این ماشین تا سال 1938 ساخته شد ، نسخه ی W-07 ها موتور 8 سیلندر خطی با حجم سی سی 7655 و پیستون های آلمینیومی در اختیار داشت ، این موتور 150 اسب بخار در دور موتور 2800 دور در دقیقه بدون سوپرشارژر تولید میکرد اما این موتور با سوپرشارژر 200 اسب بخار در دور موتور 2800 دور دقیقه تولید میکرد که سرعت این ماشین را تا مرز 160 کیلومتر بر ثانیه رسانده بود ، جعبه دنده ی آن 4 سرعته بود که سه تای آن رو به جلو بود و یکی از آن ها دنده عقب بود ، شاسی های همزمان با تخته فنر های نیمه بیضوی به حالت تعلیق بر روی محور های جلو و عقب داشت که ابعاد شاسی های آن متفاوت است و شاسی های محور جلو 3750 میلی متر و شانسی های محور عقب 1500 میلی متر بود
770 تا در سال 1938 بازبینی دوباره شدند و در نتیجه تصمیم بر این گرفته شد تا مدل جدیدی به نام W-150 ارائه شود ، شاسی های آن همه به حالت لوله هایی با بخش های بیضی شکل ساخته شود و فنرهای عقب دارای سیستم تعلیق و فنرهای جلو نیز سیستم تعلیق دیون داشته باشند ، پایه ی معماری موتور آن همان W-07 است اما با این تفاوت که در دور موتور 3000 دور در دقیقه 155 اسب بخار تولید میکرد در حالی که تا 32000 دور در دقیقه تنظیم شده بود که 230 اسب بخار تولید میکرد و جعبه دنده ی آن 5 سرعته شده بود که 4 تای آن برای رو به جلو و یکی از آن ها برای دنده عقب بود ، این ماشین 3 عدد چرخ زاپاس داشت که یکی از آن ها در صندوق عقب و 2 تای دیگر در بغل بدنه ی اتوموبیل روی گلگیر بود و برای همگان عجیب بود که آیا 3 عدد چرخ برای یک ماشین لازم است !
در سال 1938 مدل W-150 به عنوان گران قیمت ترین خودرو در آلمان معرفی شد و برایش فیلم ها و پوستر های تبلیغاتی زیادی ساخته شد ، 88 دستگاه از این ماشین تا سال 1943 تولید شد
موزه ی جنگی کانادا در اتاوا یکی از هفت اتومبیل استفاده شده توسط هیتلر را به نمایش گذاشته است ، ارتش ایالات متحده ی آمریکا یکی از W-150 های ساخت اتریش ساخت 1940 در پایان جنگ جهانی دوم کشف کرد و آن را حراج گذاشت که یک تاجر اهل کِبِک آن را خریداری کرد ولی در نهایت به موزه تحویل داد ، در ابتدا بر این معتقد بودند که توسط هرمان گورینگ استفاده شده است اما بعد از تحقیقات به این نتیجه رسیدند که توسط خود هیتلر مورد استفاده قرار گرفته است
770K ابتدا توسط فرمانده نظامی از فنلاند به نام گستاو مانرهایم استفاده شد و پس از جنگ جهانی دوم به آمریکا فروخته شد ، در سال 1951 در فیلم روباه صحرا : داستان رومل به عنوان ماشین هیتلر در رژه استفاده شد ، در سال 1973 ماشین 770K مانرهایم را به اشتباه ماشین شخصی هیتلر با قیمت 153 هزار دلار فروختند که این قیمت رکورد قیمت 90 هزار دلار ماشین عتیقه ای که متعلق به ستاره سرشناس هالیوود خانم گرتا گاربو که از کارخانه دازنبرگ بود را در پائیز 1972 شکست که این ماشین به ارل کلارک یک تاجر اهل لکنکستر ایالت پنسیلوانیا آمریکا بود فروخته شده بود و او این ماشین را برای پارک سرزمین عجایب میخواست
770 های دیگری در همان حراجی به فروش رسید که بیلی تانر توسعه دهنده ی آلاباما و مدیر کمپین مبارزات انتخاباتی جورج والاس برای انتخابات ریاست جمهوری 1964 ایالات متحده ی آمریکا یکی از آنان را با قیمت 93 هزار دلار خریداری کرد که بعدا توسط شرکت دان تیدول تولید کننده تلفن ها خریداری شد
در نوامبر 2009 ادعا میشد که یکی از 770K های هیتلر چند میلیون یورور توسط یک میلیاردر روسی که نامش گمنام مانده خریداری شده است
در مجله ی نروژی باشگاه مرسدس بنز در ژوئن 2010 مقاله ای در مورد مرسدس بنز 770 W-150 نوشته شده است ، این ماشین در سال 1941 توسط ژنرال نیکولاوس فون فالکنهورست به نروژ آورده شده است و بعد از پایان جنگ جهانی دوم توسط پادشاه نروژ استفاده شد و بعد به یک خریدار اهل آمریکا فروخته شد ، این ماشین جایزه برترین و سالم ترین ماشین کلاسیک را در سال 2003 دریافت کرد
دو 770 دیگر در طول جنگ جهانی دوم به نروژ آورده شده بود که یکی از آن ها برای جوزف تربون و یکی دیگر از آن ها برای ویدکون کوئیزلینگ بود ، در مجله ی نورسک موتوروتران یک مقاله ی کوتاه در باره یکی از این 2 اتومبیل نوشته شده ست و برای فروش گذاشته شد اما خریداران میخواستند با قیمت های بسیار پائینی این ماشین را خریداری کنند که در نهایت این ماشین به فروش نرفت و اوراغ شد و تنها شیشه های ضد گلوله آن باقی مانده است
یک مرسدس بنز 770K ساخت 1938 در موسئو دو کارامولو پرتغال وجود دارد که این خودرو توسط دیکتاتور پرتغال به نام الیویرا سالازار مورد استفاده قرار گرفت و بعد از کشته شدن او در بمب گزاری پلیس پرتغال آن را نگه داشت
یکی دیگر از مرسدس بنز770K W-150 ها در موزه ی تکنیک در زینسهایم آلمان برای نمایش عموم گذاشته شده است و گفته میشود این ماشین متعلق به دفتر مرکزی دلت آلمان بوده و تنها هیتلر برای رژه ها از آن استفاده میکرد که این خودرو دارای بنده ی کلفت و ضخیم و شیشه ی ضد گلوله بود.
آمد و رفت بنز در ایران
شاید سال ها پیش وقتی محمدرضا پهلوی، بخشی از سهام بنز را با پول مردم ایران برای خانواده اش خرید، كسی فكرش را هم نمی كرد كه 30 سال بعد مرسدس بنز دفترش را در ایران تعطیل كند: دفتری كه حتی در سال های جنگ تحمیلی هم تعطیل نشد، دفتری كه یكی از بزرگ ترین فروشندگان خودروهای رنگارنگ به دولت ایران بوده: از آمبولانس و ماشین پلیس و بنز های ضدگلوله گرفته تا نفربرهای جنگی، خودروهای حمل موشك، كمپرسی، كامیون كشنده و حتی خودرو های حمل جنازه. بنز و ستاره اش آشنا ترین اسم برای هر ایرانی است: اسمی كه حتی كسانی كه كمترین علاقه یی به اتومبیل ندارند هم با آن آشنا هستند و آن را نماد آلمان می دانند. برخلاف تصور اكثر مردم ایران كه فكر می كنند با تولید پیكان صنعت خودرو ایران و ایران خودرو جان گرفته، صنعت خودرو ایران با تولید بنز پا به عرصه ظهور گذاشته است. ایران خودرو قبل از آنكه خبری از تولید پیكان باشد در سال 1342 اتوبوس 302 مرسدس بنز را مونتاژ می كرد. در كنار ایران خودرو هم شركت خاور، كامیون بنز را تولید می كرد. اما حال این آشنا ترین برند خودرویی برای هر ایرانی پس از نیم قرن كار، دفترش را در ایران تعطیل می كند. البته پس از تعطیلی دفتر بنز اطلاعاتی از گذشته این شركت در ایران در حال روشن شدن است. سال ها بود كه گفته می شد ایران بخشی از سهام بنز را پیش از انقلاب خریده است و پس از انقلاب بنز به جای سهامش چهار هزار ماشین پلیس به ایران داده اما در حقیقت این گونه نبوده است. پیش از انقلاب و در دهه 70 میلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشكل مواجه می شود و رو به ورشكستگی می رود. در این شرایط دولت ایران سعی می كند 30 درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. با این كار مدیریت شركت مرسدس بنز در اختیار ایران قرار می گرفت اما دولت آلمان برای جلو گیری از این موضوع خود اقدام به خرید سهام مرسدس بنز می كند تا مالكیت این شركت از دست آلمان ها خارج نشود. البته پس از این اتفاق محمدرضا پهلوی با پول ملت ایران بخشی از سهام بنز را برای خانواده اش می خرد. شاه ایران در اواخر حكمرانی اش مدل معروف كلاس G را كه شاسی بلندی متوسط است برای ارتش ایران سفارش می دهد. شركت بنز بنا به درخواست شاه ایران شروع به طراحی این مدل می كند كه انقلاب رخ می دهد. مرسدس بنز هم مدل G را به جای ارتش ایران تحویل نیرو های ناتو می دهد. البته پس از انقلاب، مرسدس بنز همچنان همكاری خود را با ایران ادامه می دهد. این شركت تنها در جنگ تحمیلی به مدت دو ماه و آن هم به صورت موقت دفترش را در تهران تعطیل می كند. كامیون های تولیدی این شركت یكی از اصلی ترین وسایل حمل نیرو در سال های جنگ تحمیلی بوده است: خودرو هایی كه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از بنز آلمان تامین شده بود. اوج تعامل مرسدس بنز به دو دوره تاریخی در ایران بازمی گردد كه یكی پیش از انقلاب و دیگری طی هشت سال دولت اصلاحات است. پیش از انقلاب مرسدس بنز جدید ترین مدل هایش را در ایران تولید می كند و حتی برای افزایش سهم ساخت داخل، 30 درصد از سهام موتور سازی تبریز «ایدم» را می خرد. با این كار عملاموتور های بنز در ایران تولید و به بنز آلمان صادر می شدند. بنز قصد داشته با تولیدات ایران بازار قاره آسیا و بخشی از آفریقا را تامین كند. مابین سال های 1376 تا 1384 بنز دوباره مدرن ترین محصولاتش را در ایران تولید می كند و برای تولید سواری مرسدس بنز كلاس E و C با شركت ایران خودرو به توافق می رسد. این شركت در سال 1382 برای فروش و خدمات پس از فروش بنز های سواری شركت ستاره ایران را كه تمام سهامش در اختیار بنز آلمان بود تاسیس می كند. با تولید مرسدس كلاس E در سال 1385 ساخت بنز سواری در ایران آغاز می شود. اما تولید كلاس C در ایران هیچگاه عملی نمی شود. در سال 1386 با ایجاد تنش های سیاسی بین ایران و آلمان و همچنین بحث كاهش هزینه در دایملر بنز، دفتر این شركت با تعدیل گسترده نیرو در ایران مواجه می شود و دو طبقه معروف برج سایه كه عملامانند سفارتخانه آلمان بخشی از خاك این كشور محسوب می شد، فروخته می شود. شركت بنز در ادامه، سهام ستاره ایران را در مقابل حدود یك میلیون دلار به ایران خودرو می فروشد و با این كار تولید سواری بنز در ایران كمرنگ و كمرنگ تر می شود. با بروز تنش بین دو كشور، تولید كامیون هایی با ظرفیت بیشتر از 20 تن و سه محور در ایران متوقف می شود. پس از این اتفاق هر روز حضور بنز در ایران كمرنگ تر می شود تا آنكه «زچه»، مدیرعامل بنز از فروش سهام بنز در شركت ایدم تبریز خبر می دهد. وی علت این كار را زیان ده بودن كارخانه عنوان می كند اما برخی كارشناسان كاهش روابط سیاسی را دلیل اصلی ماجرا می دانند. چند ماهی از این تصمیم نمی گذرد كه فروش كامیون بنز به ایران از طرف بنز ممنوع می شود و پس از آن این شركت به كارمندانش اعلام می كند تا پایان سال 2010 دفتر بنز در ایران برای همیشه بسته خواهد شد. جالب آنكه بزرگ ترین معامله بنز با ایران پیش از این تصمیم فروش 60 خودرو تشریفاتی بنز به ریاست جمهوری ایران بوده است. با تعطیلی دفتر بنز در ایران واردات مستقیم بنز سواری به ایران قطع می شود و بنز هم به ایران دیگر قطعه نمی فروشد و عملاتمام خودروهای عمومی ایرانی مانند آمبولانس و خودروهای پلیس و آتش نشانی با مشكل خدمات پس از فروش مواجه می شوند. ایران خودرو دیزل بزرگ ترین شریك تجاری اش را هم از دست می دهد و تولید كامیون های مدرن بنز در این شركت قطع می شود. البته این شركت اجازه تولید كامیون های قدیمی بنز در ایران را به دلیل خارج شدن از محدوده لیسانس تولید دارد كه آن نیز به دلیل وارد نشدن محور خودرو از آلمان به حالت تعلیق درخواهد آمد. بنز حالابا تمام دلبستگی مردم ایران به آن و با تمام خواستش برای باقی ماندن در ایران باید به اجبار سیاست، ایران را ترك كند: خودرویی كه شاید مدل سواری آن نماد ثروتمندان در ایران باشد. اما اتوبوس های بنز خاطره ماندگار در ذهن فقیر ترین ایرانیان است: شركتی كه آمبولانس اش مهم ترین خودروی امدادی در ایران و كامیونش مهم ترین نماد صنعت حمل و نقل ایران طی 50 سال گذشته بوده است. به هر حال با تمام این فراز و نشیب ها و دلبستگی ها، فعلاستاره بنز در ایران بی فروغ خواهد شد.