فرصتی نصیبمان شد تا نسل اول موتورسیکلت هوندا CB 1300 مدل سال 1998 را در کنار سوزوکی GSX 1400 مدل سال 2002 میلادی قرار دهیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم در ابتدا از مالکین موتورسیکلت های هوندا و سوزوکی جهت همکاری با ما نهایت تشکر را داریم.
در بحث طراحی باید گفت که هوندا و سوزوکی مورد بررسی در خیلی از جهات شبیه به هم هستند، رنگ سفید و قرمز هوندای 1300 سی سی مورد بررسی یک CB اصیل را به نمایش می گذارد، چراغ های دایره ای در دو موتورسیکلت دیده می شود، رینگ های طلایی رنگ برای CB و رینگ های سفید رنگ سوزوکی بسیار جذاب است و لازم بذکر است که رینگ های هوندا 3 بازوست که در مدل های بالاتر CB رینگ های چند بازویی شد و از نظر ساختار و طراحی برتر شد، انجین هر دوی آنها مشکی است و این مهم برای هوندا نشان از مدل سال آن است که به قبل از 2000 میلادی باز می گردد، رادیاتور ها و قاب های کیلومتر آنها هم مانند یکدیگر است،در آینه های جانبی آنها تفاوت دیده می شود آینه های هوندا دایره ای و سوزوکی مستطیلی است و هر دوی آنها نیز استیل و در عین حال، حالت کلاسیک را حفظ کرده است، نکته جالب دیگر اینجاست که هر دوی آنها سفارش ژاپن هستند و کیلومترهای آنها تا 180 کیلومتر را نشان می دهد و این خصیصه موتورهای ژاپنی برای محدودیت هایی است که در آن کشور وجود دارد و این نکته در دیگر موتورسیکلت های سفارش ژاپن دیده می شود.
دو شاخ عقب هر دوی آنها نیز به رنگ نقره ای و هر دوی آنها دو خروجی اگزوز دارند که در مدل های بالا هر دوی این موتورسیکلت ها اگزوزشان تک خروجی می شود، نا گفته نماند که GSX 1400 در نسل های بعد و تا سال 2007 تغییرات زیادی نداشت چراکه تولید 1400 فقط یک برنامه 6 ساله برای کمپانی سوزوکی بود اما هوندای CB 1300 در هر نسل تغییراتی داشت و در نسل های بعد که انژکتوری شد جثه آن نیز کوچک تر شد و این مهم در مخزن سوخت مدل های بالاتر هویداست، نکته ای در دمبی موتورسیکلت ها باید اشاره شود و آن هم این است که دمبی سوزوکی خطوط در هم تنیده ای دارد و از نظر طراحی قوی تر بر روی آن کار شده است و دمبی موتورسیکلت مورد بررسی ما تقریبا ضعف آن است چراکه متعلق به مدل بالای 2000 میلادی است.
در بحث انجین همانطور که مشخص است سوزوکی از هوندا قدرتمندتر و بهتر است چراکه تکنولوژی و سال تولید آن با هوندای CB متفاوت است، پیشرانه های هر دوی آنها 4 سیلندر خطی دو میل سوپاپ و دارای 16 سوپاپ هستند، پیشرانه CB 1300 به حجم 1284 سی سی است که در مقایسه با پیشرانه 1402 سی سی سوزوکی دارای حجم کمتری است، تراکم هوندا 9.6 به 1 و تراکم سوزوکی 9.5 به 1 است در عین حال که قطر سیلندر در کورس پیستون موتورسیکلت 1300 سی سی 78 در 67.2 میلی متر در مقایسه با سوزوکی که 81 در 68 میلی متر است ضعیف تر است، مهم ترین تفاوت این دو پیشرانه مدیریت سوخت آنهاست که برای هوندا کاربراتوری است و سوزوکی انژکتور و این خود در راندمان این دو موتورسیکلت بسیار تفاوت دارد.
انجین هوندا به کد SC38E شناخته می شود که با کاربراتورهای دهانه 36 میلی متری VEPB ست شده است، سوزوکی 1400 هم 4 قیف انژکتور به قطر 34 میلی متر دارد، قدرت هوندا مطمئنا باید کمتر باز سوزوکی باشد و درست همینطور است، هوندا 98 اسب بخار در 7500 دور و گشتاور 119 نیوتن متر در 5000 دور دارد که البته در نسل های بعد قوی تر شد، این در حالیست که سوزوکی 106 اسب بخار در 6800 دور و 126 نیوتن متر 5000 دور قدرت و گشتاور دارد و این اعداد بسیار از هوندای مورد بررسی برتر هستند.