مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۸۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور فقط در ۲۰ درصد رشته های دانشگاهی مشغول تحصیل هستند.
پرتال دانشگاهی به نقل از گزارش ایرنا، سعید قدیمی روز چهارشنبه در آیین آغاز بکار همایش ملی آموزش عالی هنر در اصفهان افزود: دو هزار نفر اول رتبه های کنکور سراسری کشور نیز فقط ۲۰ درصد رشته های دانشگاهی و کمتر از دو درصد دانشگاه های کشور را انتخاب می کنند.
وی با بیان اینکه توسعه آموزش عالی در کشور غیر هدفمند است، اظهار کرد: دانشجویان ما بیشتر رشته های مهندسی برق، مکانیک، عمران، کامپیوتر، حقوق و روان شناسی را انتخاب می کنند در حالیکه در سایر رشته ها که نقاط قوت ماست فقط ۲۰ درصد دانشجویان تحصیل می کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید تحول انقلابی در نگاه به انتخاب رشته ها در آموزش و پرورش کشور ایجاد شود، گفت: این دانش آموزان هستند که با تعیین رشته های تحصیلی، تحول آموزش عالی کشور را رقم می زنند.
مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی افزود: بازار کار بسیاری از رشته های پرمتقاضی کشور اشباع شده است در حالیکه در حوزه هایی مانند گردشگری، مدیریت شهری، گیاهان دارویی، انرژی و رشته های دریایی، نیاز شدید به نیروی متخصص داریم.
قدیمی با بیان اینکه در ۳۳ سال گذشته مهمترین سیاست آموزش عالی کشور توسعه کمی بوده است، افزود: بدلیل فشار و تقاضای اجتماعی همواره مهمترین دغدغه ما افزایش ظرفیت دانشگاه ها بود.
وی تصریح کرد: اگر این مقدار فشار اجتماعی وجود نداشت کارکرد آموزش عالی از نظر کیفی بسیار بیشتر از زمان حاضر می بود.
وی با اشاره به برگزاری آزمون دکترا اظهار کرد: در اولین دوره این آزمون، ۱۳۷ هزار نفر، در دوره دوم ۱۸۷ هزار نفر و در دوره سوم که آزمون آن همین روزها در حال برگزاری است ۲۱۷ هزار نفر داوطلب شرکت کردند.
وی با بیان اینکه در دوره اول حدود پنج درصد داوطلبان شانس قبولی داشتند، ادامه داد: امسال با وجود افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پذیرفته شدگان یعنی حدود ۱۰ هزار نفر، شانس قبولی برای داوطلبان به حدود سه درصد کاهش یافته است.
قدیمی تاکید کرد: این افزایش تقاضا تا ۱۵ سال آینده تاثیر خود را بر تحصیلات تکمیلی خواهد گذاشت و اگر به موقع به آن توجه نشود دچار آسیبهایی خواهیم شد.
به گفته وی اگر در مقطع تحصیلات تکمیلی فقط سیاست توسعه کمی ادامه یابد، بهره وری در آموزش عالی کاهش یافته و از موتور پیشرفت کشور بودن دور می شود.
وی با بیان اینکه رشد تولیدات علمی ایران بیش از ۱۳ برابر متوسط جهانی است، گفت: با این وجود آموزش عالی ما هنوز نتواسته است ظرفیت بالقوه خود را بالفعل کند.
قدیمی با بیان اینکه در سال ۸۹ بواسطه کاهش تعداد جمعیت داوطلبان آزمون سراسری دانشگاه ها یک نقطه عطف در آموزش عالی کشور پدید آمد، افزود: از این سال ما با رشد نزولی جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال که بیشتر آن داوطلب ورود به دانشگاهها هستند مواجه هستیم.
مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار امیدواری کرد: این نقطه عطف باعث شود تا افزایش کیفیت بر کمیت در دانشگاه ها پیشی گیرد.
وی با بیان اینکه دانشجویان دکترا، یک درصد و دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۲ درصد از جمعیت دانشجویی کشور را تشکیل می دهند، گفت: ۲۳ درصد دانشجویان نیز در مقطع کاردانی و ۶۴ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند.
وی با اشاره به اینکه این وضعیت با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد، تصریح کرد: بر اساس این استانداردها باید به ازای هر مهندس سه تا هفت تکنسین در جامعه وجود داشته باشد.
قدیمی، جمعیت دانشجویی کشور را حدود چهار و نیم میلیون نفر اعلام کرد و افزود: ۴۶ درصد از این دانشجویان در دانشگاه آزاد، ۲۳ درصد در پیام نور و هشت درصد در موسسات غیر انتفاعی تحصیل می کنند یعنی حدود ۸۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاههای غیرانتفاعی که هزینه بر است مشغول تحصیلند.
وی با اشاره به ۱۰۸ برنامه درسی با چهار هزار سرفصل و هشت هزار منبع درسی در حوزه هنر و معماری گفت: این برنامه ها شامل ۱۲ برنامه کاردانی، ۳۳ کارشناسی، ۶۹ کارشناسی ارشد و ۱۴ دکترا است که برخی از آنها در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته مورد بازنگری قرار نگرفته بود.
مدیر دفتر برنامه ریزی آموزش عالی اظهار کرد: هشت دانشگاه کشور در ۳۰ ماه گذشته کارهای ارزشمندی را برای به روز کردن برنامه درسی انجام دادند.
قدیمی با اشاره به اینکه ۲۲ شاخص در بازنگری برنامه های درسی مورد توجه است، تصریح کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه نیز به این امر تاکید بسیار شده است.
وی با بیان اینکه وزارت علوم با ۷۰ هزار عضو هیات علمی و دو هزار و ۳۰۰ مرکز آموزش عالی، گسترده ترین تشکیلات را در کشور دارد، تاکید کرد: لازم است از این ظرفیتها به خوبی در تحول بنیادین آموزش عالی و بازنگری برنامه های درسی استفاده شود.
وی یکی دیگر از برنامه های دفتر برنامه ریزی آموزش عالی را تجمیع رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد برشمرد و گفت: بعنوان مثال هفت رشته روان شناسی در دوره کارشناسی بعنوان رشته روان شناسی عمومی تجمیع شد