پورتال acterss
عرضه انواع دستگاه بلوک زن اتوماتیک
12 مرداد 1395 ساعت 11:33 | بازديد : 188 | نويسنده : | ( نظرات )
شرکت نوین صنعت البرز با تجربه و مهارت بالا در زمینه عرضه انواع دستگاه بلوک زن اتوماتیک فعالیت دارد. اکنون در این مقاله به معرفی چند دستگاه بلوک زن اتوماتیک می پردازیم.

|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


دستگاه بلوک زن میزی
12 مرداد 1395 ساعت 11:33 | بازديد : 253 | نويسنده : | ( نظرات )
امروزه با صنعتی شدن جوامع و گسترش ساختمان سازی تولید و فروش انواع محصولات ساختمان سازی مانند دستگاه بلوک زن میزی، دستگاه جدول زن و میکسر و ... بیش از پیش مورد توجه است.  دستگاه بلوک زن در ساختمان سازی کاربرد دارد و برای ساخت بلوک های ساختمانی به کار می رود. نحوه کار دستگاه بلوک زنی به این صورت است که ابتدا مخلوطی که برای ساخت بلوک نیاز است در داخل دستگاه  وارد می شود و دستگاه پس از انجام عملیاتی بلوک آماده را تولید می کند. لازم به ذکر است که مخلوط بتن مصرفی در دستگاه بلوک زن در ساخت بلوک باید از یک پیمانه سیمان پرتلند و 5/3 پیمانه شن (به درشتی حداکثر نصف ضخامت نازک‌ترین دیواره بلوک) و 5/2 پیمانه ماسه و 150-130 لیتر آب برای بتن لرزیده یا 180-160 لیتر برای بتن نلرزیده تشکیل شده باشد.

|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


قضاوت نکنیم
12 مرداد 1395 ساعت 11:32 | بازديد : 100 | نويسنده : | ( نظرات )
زود قضاوت نکنیم...

|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


برنامه توسعه پروتکل تبادل الکترونیکی مکاتبات ECE
12 مرداد 1395 ساعت 11:32 | بازديد : 139 | نويسنده : | ( نظرات )
کارگروه نرم افزار های دبیرخانه و اتوماسیون اداری برای ارتقاء این پروتکل برنامه توسعه‌ای در دو محور قابلیت ها و استفاده‌کنندگان داشته و در حال پیگیری برای انجام آن هستند .
توسعه قابلیت ها :‌ تجارب چندین ساله استفاده از این پروتکل و نیازهایی که از طرف استفاده کنندگان اعلام شده کارگروه مربوطه را بر آن داشته که از سال ۱۳۸۹ اقدام به بررسی و اضافه نمودن قابلیت های جدید به پروتکل نماید. کارهای کارشناسی در این ارتباط  به پایان رسیده و مستندات آن آماده ارائه می باشد .

اهم قابلیت ها و تغییرات نسخه جدید (نسخه ۲٫۰) عبارتست از :

۱ –    پشتیبانی از امضای رقومی
۲ –    پشتیبانی از رمزگذاری اطلاعات
۳ –    امکان ارسال درخواست اطلاعات و دریافت پاسخ
۴ –    افزایش اقلام اطلاعاتی مکاتبات با توجه به موارد اعلامی استفاده‌کنندگان

توسعه استفاده‌کنندگان : گرچه قابلیت های این پروتکل خود عامل افزایش میزان استفاده‌کنندگان از آن است ولیکارگروه نرم افزار دبیرخانه و اتوماسیون اداری برای جلب و جذب همکاری حداکثری در دو بخش تولید کننده نرم‌ افزار و استفاده کننده از سامانه‌های مکاتباتی، از ابزارهای زیر برای توسعه استفاده کرده و یا در دستور کار خود قرار داده است :

۱ –    قوانین و بخشنامه‌های دولتی

–    بخشنامه ۱۸۰۵۹/۱۰۰ مورخ ۱۲/۰۲/۱۳۸۶ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
این بخشنامه ضمن معرفی و ابلاغ پروتکل تبادل الکترونیکی مکاتبات (نسخه ۱٫۰۱)  تمامی دستگاه هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند را موظف به تهیه زیر سامانه‌های مناسب به منظور ایجاد تعامل با سامانه‌ مکاتبات اداریدیگر دستگاه های اجرایی از طریق این پروتکل نموده است.
–    بخشنامه ۳۵۷۹۳/۲۰۰ مورخ ۱۷/۰۷/۱۳۸۹ معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور
این بخشنامه که به تمام دستگاه های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ گردید ضمن ایجاد ساز و کار اجرایی برای هدایت، راهبری و نظارت بر بکارگیری نرم افزار های دبیرخانه صراحتا اعلام می‌نماید: “به منظور ایجاد امکان تعامل بین سامانه‌های دبیرخانه، افزایش دقت، سهولت در پی‌گیری نامه‌ها، صرفه‌جویی در هزینه و تسریع در زمان تبادل مکاتبات اداری ضروری است تمام دستگاه‌های اجرایی مشمول، حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این بخشنامه سامانه دبیرخانه خود را به پروتکل تبادل الکترونیکی مبادلات (ECE) (موضوع بخشنامه شماره ۱۸۰۵۹/۱۰۰ مورخ ۱۲/۰۲/۱۳۸۶) تجهیز نمایند.”

۲ –   بررسی و در صورت امکان تبدیل این پروتکل به استاندارد ملی

۳ –   فراهم آوردن امکان اعتبارسنجی  و اعطای گواهینامه  (بررسی صحت ادعای تولیدکنندگان درباره پشتیبانی صحیح و کامل از پروتکل در نرم‌ افزار تولیدی)

|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


معرفی اجمالی پروتکل تبادل الکترونیکی مکاتبات ECE
12 مرداد 1395 ساعت 11:32 | بازديد : 138 | نويسنده : | ( نظرات )
بر اساس این پروتکل ، علی رغم موانع موجود نظیر روش های مختلف کد گذاری یا ساختار های کاملا متفاوت بانک های اطلاعاتی، امکان ارسال اقلام اطلاعاتی اصلی و اساسی نامه فراهم می‌گردد. در مقابل، از نرم افزار دبیرخانه واتوماسیون اداری دریافت کننده انتظار می رود که این اطلاعات را شناسایی کرده و متناسب با قابلیت های موجود درنرم افزار خود ، به صورت مکانیزه پردازش های لازم را بر روی آن انجام دهد و در نهایت رسید دریافت نامه را بهسامانه فرستنده ارسال نماید.
در تهیه این پروتکل تلاش گردیده تا در عین مشخص نمودن ساختارها و قالب های اطلاعاتی لازم در یک مکاتبه، محدودیت و یا کار اضافه نامعقولی به تولید کنندگان نرم افزارهای دبیرخانه و اتوماسیون اداری اجبار و تحمیل نگردد. به عبارت دیگر این پروتکل قالب مکاتبه را در فضای بین دو سامانه مکاتباتی مشخص می نماید و از بستر تبادل و بستر پیاده سازی نرم افزار ها مستقل است.
شالوده این پروتکل بر اساس درج اطلاعات در ساختار فایل های XML  و ارسال و دریافت فایل ها از طریق بسترهای موجود است. در نسخه ۱٫۰۱ دو دسته اطلاعات وجود دارد:

۱٫    اطلاعات نامه 
۲٫    اطلاعات رسید نامه

شکل زیر بصورت مختصر فرآیند جابجایی اطلاعات را نمایش می‌دهد:

همانگونه که اشاره شد این پروتکل زبان مشترک نرم افزار های دبیرخانه و اتوماسیون اداری در هنگام ایجاد یک محاوره سیستمی است. بطور کلی مزایای این نسخه از پروتکل عبارتست از :

۱٫    استقلال از معماری و فن‌آوری مورد استفاده در سامانه‌های مکاتبات
۲٫    استقلال از بستر انتقال
۳٫    سهولت تولید (با توجه به امکانات فراوان موجود در فن‌آوری‌های روز)

|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


تاریخچه پروتکل تبادل الکترونیکی مکاتبات ECE
12 مرداد 1395 ساعت 11:32 | بازديد : 130 | نويسنده : | ( نظرات )
با توجه به رشد روز افزون استفاده از نرم افزار های دبیرخانه و اتوماسیون اداری به طور عام و سامانه‌های مکاتبات اداری به طور خاص و همچنین افزایش قابل ملاحظه حجم مکاتبات، نیاز کاربران به کسب سهولت و سرعت بیشتر در انجام امور محوله در عین دقت و صحت کاملا مشهود گردیده است. نرم افزار های اتوماسیون اداری در ابتدای راه علاوه بر سایر مزایا به کاهش مراودات کاغذی درون سازمانی کمک نموده و فواید آن را به کاربران هویدا نمودند.
با گذشت یک دوره چند ساله و بهره‌مندی از فواید نرم افزار های مکاتبات اداری در درون سازمان ها، زمزمه نیاز به نقل و انتقال نامه به شکل غیر کاغذی بین سازمانی شدت گرفت. در این شرایط شرکت های تولید کننده نرم‌ افزار با استفاده از تجربه های خود و در محدوده نرم‌افزار خود اقدام به ارائه راه‌حل نمودند. شرط اصلی بهره‌مندی از راه‌ حل هر تولید کننده نرم‌ افزار استفاده هر دو سازمان فرستنده و گیرنده از نرم‌ افزار همان شرکت بود. این شرایط در کوتاه مدت و برای سازمان هایی که زیر مجموعه سازمانی داشته و  می شد استفاده از یک نرم‌ افزار خاص را به آنها الزام نمود ، پاسخگو بود ولی راه‌ حلی نهایی و قطعی محسوب نمی‌شد.
در آن مقطع زمانی بطور تقریبا همزمان نیاز به مراودات مکاتبات الکترونیکی مابین سازمانی با سامانه‌های نرم‌ افزاریمختلف از طرف استفاده کنندگان اعلام و از طرف شرکت های تولید کننده نیز این نیاز محسوس گردید. بدین معنی کهشرکت هایی که تا قبل از آن با استفاده از این اهرم به توسعه فروش محصول خود اقدام می‌نمودند به این نکته که توسعه بازار با انحصار امکان پذیر نخواهد بود پی برده و به بررسی راه‌حلی جدیدی که با همفکری بین تولید کنندگانمی‌توانست  محقق گردد، پرداختند.
این همفکری در کارگروه نرم افزار های اتوماسیون اداری انجمن شرکت های انفورماتیک که متشکل از نمایندگان شرکت های مطرح در بازار اتوماسیون اداری بود صورت پذیرفت و نخستین نسخه پروتکل تبادل الکترونیکی مکاتباتدر تیر ماه ۱۳۸۴ به تصویب کمیته نرم افزار آن انجمن رسید. این پروتکل با نام اختصاری ECE نامگذاری و به عموم معرفی گردید.

|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


مشکلات سیستم دستی و گردش کاغذی در سازمان ها چیست؟
12 مرداد 1395 ساعت 11:32 | بازديد : 133 | نويسنده : | ( نظرات )
برخی از مشکلاتی که در یک سیستم دستی و گردش کاغذی سازمان می توان به آن اشاره کرد، به شرح زیر است:

– نگهداری و انجام سیستم دستی نیازمند نیروی انسانی زیادی است و کنترل دقت و سرعت و نظارت بر نیروی انسانی زیاد مستلزم سیستمی دیگر و نیروی انسانی دیگر است.
– مراحل مختلف ورود نامه، ثبت، ارجاع و جابه جایی نامه ها بین واحدهای مختلف تا رسیدن به دست کارشناس ذی ربط و برعکس، تهیه پیش نویس پاسخ نامه توسط کارشناسان، حروف چینی، انجام اصلاحات توسط مدیران در هر مرحله و در نهایت امضا، ثبت و خروج نامه، مراحلی زمان بر و مستلزم ثبت چندباره یک نامه در قسمت های مختلف و در نتیجه بکارگیری نیروی انسانی زیاد برای حفظ کارآیی آن است.
– امکان مفقود شدن عمدی و سهوی اسناد، نامه ها و پرونده ها وجود دارد؛ به ویژه در زمان جابجایی های سازمانی و زمان تغییرات ساختاری یا تغییر محل یک واحد یا سازمان از مکانی به مکان دیگر.
– استهلاک اسناد بر اثر مرور زمان و شرایط محیطی و جوی.
– احتمال از بین رفتن اسناد در حوادث غیرمترقبه از قبیل آتش سوزی، زلزله و ….
– اختصاص فضای زیادی برای نگهداری لاشه فیزیکی مکاتبات و پرونده ها.
– طولانی شدن فرآیند جستجوی نامه در خیل عظیمی از بایگانی ها (وقت و نیروی انسانی).
– هزینه زیاد خرید کاغذ، انواع دستگاه تکثیر و نگهداری آنها.
– هزینه نیروی انسانی برای نگهداری و دسترسی به اسناد و مدارک موجود.
– امکان جعل و سوء استفاده از مکاتبات اداری و احتمال اندک کشف آنها .
– عدم امکان برنامه ریزی بر مبنای حجم و میزان فعالیت و مکاتبات هر بخش به علت عدم وجود امار قابل اتکا.
– عدم امکان گزارش گیری از فعالیت های زیر مجموعه به صورت سیستمی و نیز عدم امکان کنترل صحت آمار و گزارش های واحدهای مختلف در مورد انجام فعالیت ها.

|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


مزایا استفاده از اتوماسیون اداری
12 مرداد 1395 ساعت 11:32 | بازديد : 136 | نويسنده : | ( نظرات )
مهمترین شرط کاربرد و استفاده از اتوماسیون اداری در اکثر سازمان ها، صرف نظر از موارد استفاده دیگر آن مربوط، به لزوم سرعت و دقت و صحت در کار آنها است. به خاطر توسعه دامنه عملیات سازمان است که این امر احتیاج به گسترش مجاری ارتباطات با سرعت بیشتر است و اتوماسیون اداری موجب می‌گردد که مجاری ارتباطی کوتاه و ارتباطات لازم به سهولت در اختیار مدیران قرار گیرد. به طور کلی، مزایای کاربرد سیستم های اتوماسیون اداری به دو دسته مزایای مستقیم و غیر مستقیم تقسیم شود.

مزایای مستقیم:
افزایش محصول یا بازده و صرفه جویی در وقت یا نیروی کار این مزایا که قابل اندازه گیری بوده و ممکن است تاثیر مستقیم و کوتاه مدت بر جریان نقدینگی داشته باشد عبارتند از:
الف) کنترل بهتر بر کار، به خاطر تقسیم کمتر نیروی کار
ب) تبدیل اطلاعات از شکلی به شکلی دیگر کمتر صورت می گیرد، مانند نوشتن روی نوار که پس از آن روی کاغذ تایپ می‌شود
ج) فعالیت های غیر مولد مانند بایگانی، نگهداری سوابق و به هنگام رسانی کمتر می‌شود
د) سازماندهی غیر مولد مانند بایگانی، نگهداری سوابق و به هنگام رسانی کمتر می‌شود

مزایای غیر مستقیم:
این مزایا غیر کمی هستند و ممکن است از طریق سودآوری و رشد در بلند مدت سازمان را غنی سازند، عبارتند از:
الف) وابستگی کمتر به ادارات دیگر برای تهیه کپی، چاپ و امور مشابه دیگر
ب) نیاز کمتر به تشریفات و کنترل جهت نظارت بر جریان کار بین ادارات
ج) به دلیل افزایش اثر بخشی کارکنان در انجام کار های خاص، رضایت شغلی آنها افزایش می یابد
د) به دلیل ارائه بهتر اطلاعات و خدمات به موقع، ضرایت مشتریان بیشتر می‌شود
ه ) رقایت بیشتر سازمان ها از طریق استفاده از منابع اطلاعاتی و قابلیت برای عکس العمل نسبت به فشار ها و فرصت ها

|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


ویژگی های نرم افزار دبیر خانه و مقایسه آن با روش های سنتی
12 مرداد 1395 ساعت 11:32 | بازديد : 134 | نويسنده : | ( نظرات )
ثبت مکاتبات، ارسال مراسلات و نامه رسانی از دیر باز پایه ها ی اولیه  علوم اداری بوده است . دفترداری و منشیگری هنری است که درگذشته به برخی از مورخان اختصاص داشت و امروز می توان گفت که دبیر خانه قلب واحد های اداری است . بدیهی است که ارتباطات در قرن حاضر نقش روز افزونی یافته وکاربرد آن در ادارات و موسسات خصوصی و دولتی راهگشای مسائل  است . تماس تلفنی،ارسال فاکس یا دورنویس،تلگرام و ارتباطات شبکه های کامپیوتری همه این راه امکان پذیر شده است . آموزش و استفاده صحیح از امکانات ارتباطی و پاسخگویی و ایجاد رضایت مردمی به وسیله ارتباطات مباحث دیگری است که در این مقاله به آن اشاره شده است . سیستم جامع دبیرخانه از دیرباز ساختارسازمانی اداره ها بوده و اکنون نیز یکی از ارکان اصلی شرکتها و ادارات و سازمان ها است .

تا کنون از سالهای گذشته سیستم سنتی دبیر خانه به شکل ملموس و به تدریج تغییراتی را شاهد بوده است . در سیستم سنتی در دبیر خانه امکانات و عملیات بیشتر به صورت دستی و تجهیزات در حد ساده و معمولی بود . اما امروزه با پیشرفت علم و صنعت و همچنین پیشرفت علوم رایانه ای و اینترنت و درپی آن  سیستم دبیرخانه نیز از آنها ناثیر گرفته و در حال پیشرفت است . بدین صورت که در سیستم پیشرفته عملیات دبیرخانه به صورت کامپیوتری و پیشرفته انجام می گیرد.

سیستم سنتی دبیر خانه :

در سیستم دبیر خانه سنتی عملیات ثبت نامه ها به شرح زیر انجام می شود .

ثبت نامه های وارده : نامه های وارده یا نامه های دریافتی و ثبت نامه های صادره به صورت دستی یا ازطریق  پست،ارباب رجوع یا پیکهای مربوطه تحویل دبیرخانه شده و در دفتر اندیکاتور یا اندیکس ثبت میشود به اینصورت که شماره و تاریخ نامه همچنین موضوع در دفتر اندیکاتور نوشته شده وشماره دفتر تعلق میگیرد وسپس نامه را به صورت دستی در کارتابل های مدیران مربوطه گذاشته و آنان پس از رویت و خواندن نامه آن را دستی ارجاع داده و پس از کپی گرفتن با دفاتر ارسال مراسلات تحویل دفاتر و مسئول آنها شده و رسید گرفته می شود.

ثبت نامه های صادره : نامه های صادره ابتدا به صورت پیش نویس تهیه و به قسمت تایپ که به صورت دستی یا کامپیوتری است داده شده تا تایپ شود . پس از آن  و امضاء مسئولان ذی ربط نامه در دفتر اندیکاتور ثبت شده و شماره ای به این نامه اختصاص می یابد . این قسمت از ثبت را نامه های ارسالی تشکیل می دهند که نامه بعد از شماره شدن در دفتر به صورت پاکت تحویل مامور پست شده و به نقاط مورد نظر ارسال می گردد. داشتن سابقه ای از نامه ها حتما یک نسخه کپی باید در بایگانی دبیر خانه نگهداشته شود.

نرم افزار دبیرخانه الکترونیک 

در نرم افزار دبیرخانه الکترونیکی، از آن برای ارسال و مراسلات به صورت غیرفیزیکی و سیستمی استفاده شده و در برنامه کار دبیرخانه ها گنجانده شده است .

مزیت نرم افزار نسبت به سیستم دستی این است که عملیات ثبت نامه ها را به صورت نرم افزاری و سیستمی انجام می دهد . یعنی دیگر نامه ها در دفاتر فیزیکی وارد نشده و روال کار دبیر خانه در سیستم رایانه ثبت و ضبط می شود .

سیستم وارده : نامه های ارسالی به شرکت در سیستم وارده ثبت می شوند بدین صورت که شماره نامه تاریخ نامه موضوع نامه وعطف و یا شماره نامه پیرو در سیستم ثبت شده و سپس ذخیره می شوند متن نامه توسط اسکنر اسکن شده و در سیستم ضبط می شود بعد از انجام این عملیات نامه با متن کامل چه با یک صفحه و یا بیشتر در سیستم ثبت شده و توسط کاربر به عنوان مورد نظر (مثلا مدیریت عامل) ارسال می شود . در همان زمان مدیریت عامل نامه را در کارتبل کامپیوتری خود باز کرده و نامه را می خواند و پس از خواندن ، نامه را به امور ذیربط ارجاع می دهد . این عمل از ارسال فیزیکی نامه به دفاتر و یا مدیران شرکت جلوگیری کرده و با سرعت عمل بیشتری می توان نامه ها را ارجاع و اقدامات لازم روی انها انجام گیرد . سپس فیزیک نامه در دبیر خانه بایگانی می شود . عملیات انجام شده در سیستم وارده همچنین به سرعت دسترسی به اطلاعات نامه توسط کاربر ، برای سهولت در پیدا کردن نامه برای ارباب رجوع کمک زیادی می کند . ارباب رجوع با در دست داشتن شماره ثبت نامه دیگر نیازی به جستجو راهروها و اتاق ها را نداشته و با مراجعه به دبیر خانه کل گردش نامه و آخرین ارجاع نامه برای او مشخص و حتی دستورات روی سیستم مشخص است .

سیستم صادره : نامه های خروجی شرکت از ابتدای مرحله تایپ در سیستم اتوماسیون اداری تایپ می شود به شخص امضاء کننده ( مدیر عامل و یا مدیر امور ) ارجاع می شود و به سرعت امضاء شده و به صورت خودکار به کارتابل دبیرخانه ارسال می شود . پرینت نهایی نامه در دبیرخانه گرفته شده و پس از امضاء فیزیکی روی اصل نامه ، نامه از طریق دبیر خانه پست و یا به محل مورد نظر ارسال می شود .

|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


گردش اسناد و مکاتبات اداری در سازمان ها
12 مرداد 1395 ساعت 11:32 | بازديد : 135 | نويسنده : | ( نظرات )

گردش اسناد و مکاتبات اداری

مکاتبات اداری، یکی از وسایل انتقال اطلاعات برای اجرای وظایف در هر سازمان است که در نهایت، قسمت عمده آن، به اسناد و مدارک با ارزش سازمان تبدیل می گردد.

با توجه به اهمیت مکاتبات اداری و سهم بزرگ آن برای پیش بردن هدف یا اهداف مورد نظر، لازم است به اصولی که رعایت آنها(نرم افزار بایگانی) باعث گردش صحیح کار و افزایش کارایی می شود توجه شود.

در هر سازمان، واحدی به نام ((دبیرخانه)) یا ((دفتر)) وجود دارد که وظایف عمده آن عبارتند از :

  • برقراری رابطه اداری سازمان متبوع با واحدهای داخلی و سایر سازمان ها از طریق تبادل اطلاعات مکتوب.
  • تهیه نامه های اداری ساده (مانند اعلام وصول ها)، نگاه داری و دردسترس قرار دادن مکاتبات و اسناد مورد نیاز .
  • با توجه به این نکات، می توان به نقش مهم این واحد پی برده، با نقش سازنده آن در گردش صحیح کار سازمان، و همچنین تسهیل کار ارباب رجوع آشنایی پیدا کرد.

اصول گردش مکاتبات که بخشی از مدیریت اسناد است، شامل: ایجاد، مراحل گردش، بایگانی مکاتبات و در نهایت امحاء اوراق غیر ضروری می باشد، لازم به یاد آوری است که مراحل گردش مکاتبات با اندک تغییراتی در اکثر سازمان ها و موسسه ها مورد استفاده قرار می گیرند، که با توجه به کیفیت و ماهیت کار، وظایف و فرم تشکیلاتی آنها روش های مختلفی در نحوه گردش اسناد مشاهده می شود که با اصول عنوان شده در این مقاله مغایرت ندارند.

تعاریف و اصطلاحات

قبل از بحث در مورد روش دریافت ثبت و توزیع مکاتبات اداری لازم است به اصطلاحاتی که در مورد استفاده مدیریت اسناد و امور دفتری و دبیرخانه قرار می گیرند، به اختصار اشاره می شود.

۱ – تعریف مدیریت اسناد

مدیریت اسناد عبارت است از تهیه و تنظیم و اجرای برنامه لازم برای تسهیل و تسریع و دست یافتن به مکاتبات و اسناد و مدارک مورد نیاز از مرحله ایجاد نامه تا امحای اوراق زائد . به طورکلی مدیریت اسناد از شش شعبه و یا شاخه به شرح زیر تشکیل شده است :

الف- مدیریت ارسال و مراسلات

به مجموعه روش های عملیاتی که برای نگهداری، تنظیم و طبقه بندی اسناد و به منظور تسریع و تسهیل مراجعه به آنها صورت می گیرد اطلاق می شود.

بدیهی است چنانچه نرم افزار بایگانی اسناد و مدارک یک سازمان بر مبنای صحیح و منطقی استوار نباشد، احتمالا اقدامات و تصمیمات این سازمان نیز منطقی نخواهد بود.

ب- مدیریت فرم ها

هرگاه فرم های مختلف در یک سازمان براساس اصول و ضوابط علمی ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرند، در نتیجه عملیات اجرایی به صورت یکنواخت (استاندارد) در تمام سطوح دسترسی سازمانی جریان خواهد یافت. به طور خلاصه، هدف های اصلی مدیریت فرم ها به شرح زیر است:

  • جلوگیری از ایجاد فرم های غیر لازم یا تکراری
  • درهم آمیختن فرم های مشابه برای تشکیل فرم های جامع تر
  • ایجاد و به کاربستن مشخصات یکنواخت و مطلوب برای جنس، رنگ، کاغذ، چاپ و تکثیر فرم ها برای استفاده از آنها

ج- مدیریت گزارش ها

یکی از وظایف عمده هر سازمان، جمع آوری اطلاعات است، به طوری که مدیران در سطوح سازمان بتوانند با استفاده از آنها، تصمیمات صحیح اتخاذ کرده، اقدامات لازم را به عمل آورند و برنامه های آینده را تنظیم کنند. مشکل اساسی در این مورد این است که از میان انواع متعدد اطلاعات موجود کدام یک مورد نیاز خواهد بود.

به کار گرفتن اصول مدیریت گزارش ها، این امکان را خواهد داد که این اطلاعات در حد مطلوب و کافی جمع آوری و نگهداری شوند.

د- مدیریت دستور العمل ها

به طور اختصار، هدف از این شاخه از مدیریت اسناد ایجاد شیوه قابل اطمینان است که با استفاده از آن بتوان به کلیه اطلاعات مربوط به قوانین و مقررات و دستورهای موجود در هر مورد و موضوعی دست یافت.

ه- مدیریت مکاتبات

این شاخه از مدیریت اسناد با ایجاد یک برنامه صحیح، این هدف ها را تامین می کند:

  • اصلاح کیفیت نامه های اداری
  • ایجاد ضوابط و معیارهای صحیح و مکاتبات اداری
  • به کاربردن روش های نو برای اداره توده های انبوه نامه ها
  • تسهیل نگارش اداری از طریق تهیه و توریع مجموعه نامه های یکسان برای استفاده واحدهای مختلف سازمان

۲– تعریف لغوی سند

سند در لغت به معنای ((تکیه گاه)) و هرچیزی است که بتوان به آن استناد جست، و در فرهنگ اداری، به طورکلی حاصل خدمت و فعالیتی است که از طرف افراد و سازمان های مختلف به صورت نوشته و یا صور مختلف دیگر که با رعایت موازین و مقررات تهیه و تنظیم شده و برای مراجعات بعدی قابل نگهداری باشد اطلاق می شود.

۳– ارکان سند

اعتبار هرسند به ترتیب اولویت در اکثر مواقع، به وجود امضا، تاریخ و شماره و در بعضی از اسناد به مهر سازمان بستگی دارد. امضاء یا پاراف کننده نامه مسئول متن و محتوای نامه است. تاریخ هر نامه در بعضی از موارد اعتبار زمانی آن را تعیین می کند، مانند تاریخ اجرای مفاد یک بخش نامه. شماره نامه برای رعایت نظم و ترتیب و سهولت مراجعه به آن است. نامه هایی که در دفتر اندیکاتور و سایر دفاتر رسمی ثبت شده و شماره ای به آن اختصاص داده می شود و در ردیف نامه های رسمی محسوب می گردند. نوشته های بدون امضاء فاقد ارزش بوده و اصطلاحآ آن را ورق می نامند. (به استثنا اوراق بهادار که دولت ارزش خاصی برای این گونه نوشته ها منظور می دارد.)

به علامت و نشانه ای که مسئول یک واحد و یا مجری برنامه در ذیل اسناد و مکاتبات به عنوان رویت یا تأیید مطالب آنها می گذارد، (پاراف) می گویند، که نوعی امضای موقت است و در نامه های رسمی اداری، پیش نویس توسط تهیه کننده پاراف شده براساس امضای نهایی صورت می گیرد.

۴– ارزش اسناد

ارزش به مفهوم کلی، درجه اهمیتی است که اشیاء و افکار در رفع حوائج فردی و اجتماعی دارد، و از نظر اقتصادی معیار و تعیین کننده اهمیت اشیاء در خدمات است.

ارزش اسناد از دیدگاه های مختلف، قابل طبقه بندی بوده و نوع طبقه بندی آنها، بستگی به نحوه استفاده و کاربرد آن سند دارد. اسناد از نظر ارزش، به طبقات مختلف تقسیم شده اند که مهم ترین آنها عبارتند از:

۱) ارزش اسناد برای سازمان های دولتی یا سایر موسسه ها از لحاظ اجرای وظایف

۲) ارزش اسناد برای مردم متعارف، از نقطه نظر فایده عملی ناشی از اطلاعات مندرج در آنها

۳) ارزش اسناد برای استفاده محققان و پژوهشگران در فعالیت های تحقیقاتی

تقسیم بندی دیگری که از درجه اسناد شده است می توان از ارزش های: اداری، مالی، حقوقی، تاریخی و علمی نام برد.

۵– فلسفه سند نویسی

فلسفه و هدف از نوشتن اسناد، استوار ساختن اساس مالکیت، و امنیت قضایی است.اگر تأمین قضایی نباشد، اساس مالکیت متزلزل و حقوق افراد دست خوش امیال دیگران می شود، از این رو قضاوت صحیح، فقط بر مبنای سند و مدارک قابل قبول است. به موجب ماده ۱ قانون شهادت و امارت ((هیچ یک از عقود و ایقاعات و تعهدات(مگر در موارد مستثنا کرده است)نمی توان فقط به وسیله شهادت شفاهی یا استشهاد اثبات کرد)) طبق ماده ۳ همین قانون بعضی از دعاوی را در صورتی می توان قابل پذیرش دانست که تحصیل سند به واسطه حوادث غیر عادی، ممکن نباشد.

۶– انواع سند

سند از حیث درجه و آثار حقوقی بر سه نوع است:

(۱) سند رسمی

(۲) سند عادی

(۳) سند لازم الاجراء

برطبق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، هر سندی در ادارات ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر رسمی، و یا نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و همچنین برطبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد رسمی است و سایر اسناد در زمره اسناد عادی تلقی می شوند مشروط براینکه دارای امضاء یا مهر طرف باشد . سند رسمی باید این شرایط را داشته باشد:

  • نزد مراجع رسمی: (ادارات اسناد و املاک، ثبت احوال و …) تنظیم شده باشد
  • صلاحیت مامور در تنظیم آن محرز باشد
  • در تنظیم آن مقررات مربوط رعایت شده باشد

اصطلاح لازم الاجراء، برای اسنادی به کار می رود که به موجب قانون به آن قوت قانونی و اجرایی داده باشند. اسناد لازم الاجراء مستلزم رسمی بودن آن سند می باشد، مانند چک های صادره به عهده بانک ها و همچنین کلیه اسناد رسمی راجع به معاملات املاک ثبت شده.

۷– تعریف سند از نظر اداری و بایگانی

از نظر اداری به هرنوع سابقه ای که به صورت مکتوب، مانند نامه های اداری و منقوش همانند: نقشه ها و نمودارها و مضبوط، مانند نوار و صفحه در یک سازمان برای انجام دادن وظایف اداری و توسط ماموران یک سازمان ُبرای انجام دادن وظایف اداری و توسط ماموران آن سازمان و در حدود وظایف مصوب رسما ایجاد دریافت و یا صادر شده باشد،اصطلاحا سند اداری گفته می شود. در صورتی که از طرف مقام مسول در هامش نامه های وارده اداری دستور بایگانی و یا عبارتی که ذلالت بر رویت و اقدام در مورد آن صادر شده باشد، به چنین اسنادی، اسناد قابل بایگانی می گویند. نسخه مخصوص بایگانی نامه های صادره نیازی به دستور خاص ندارد و بایگان موظف به بایگانی آنهاست.

۸– تعریف سند از نظر حقوقی و قضایی

از نظر حقوقی سند یکی ار وسایل اثبات حق است. به موجب ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی ایران، سند عبارت است ((هر نوشته ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد)) منظور از نوشته یا خط، علامتی است که در روی صفحه خود را نشان دهد و مبین پیام یا مفهوم خاصی باشد.

۹– تعریف سند از نظر قانون سازمان اسناد ملی ایران

به موجب تبصره ماده ۱ قانون اساسی سازمان اسناد ملی ایران مصوب ۱۷/۰۲/۱۳۹۴، سند عبارت است کلیه مراسلات، دفاتر، پرونده ها، عکس ها و … سایر اسنادی که در دانشگاه و دولت تهیه، صادر و دریافت شود و به طور مداوم یا غیر مداوم در تصرف دولت بوده از لحاظ اداری، مالی، اقتصادی، سیاسی، و علمی و تاریخی به تشخیص سازمان اسناد ملی ایران دارای ارزش نگاه داری دائمی باشد.

۱۰– نامه اداری

به کلیه مکاتباتی که برای وظایف محموله یک سازمان و توسط یکی از کارکنان آن سازمان، و در فرم مخصوص و طی تشریفات اداری تهیه شده باشد، نامه اداری گفته می شود، نامه اداری سند اداری محسوب شده و در تهیه آن ، این نکات باید رعایت شود:

  • روی فرم و کاغذ اداری سازمان مربوط نوشته شود
  • محتوای آن با وظایف سازمان مرتبط باشد
  • اصول نگارش مورد توجه قرار گیرد
  • مقررات اداری در تهیه، ثبت و صدور آن رعایت شود.

۱۱– یاداشت اداری

اگر نامه اداری به صورت پیام اطلاع باشد، (یاداشت اداری) نامیده می شود. در این مواقع استفاده از فرم خاص نامه رسمی اداری، و همچنین قید شماره و سایر مقررات در دریافت و صدور آن واجب نبوده و فقط درج امضاء و تاریخ در آن الزامی است. معمولا یاداشت اداری به صورت دست نویس مبادله می گردد.

۱۲- انواع نامه اداری

مکاتبات اداری از لحاظ فرم و ماهیت و نحوه استفاده از آنها، به انواع مختلف تقسیم شده اند؛ که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. نامه های وارده

کلیه نامه هایی است که از خارج سازمان و یا واحد دریافت شده باشد.

  1. نامه های صادره

تمامی نامه هایی است که از سازمان یا واحد تهیه کننده به خارج از سازمان فرستاده شده باشد.

  1. نامه های محرمانه

مکاتباتی هستند که اطلاع از مفاد آنها برای همه کس مجاز نبوده و فقط افراد خاصی در سازمان می توانند از موضوع آنها آگاهی پیدا کنند. از نظر اداری به چنین مکاتباتی (اسناد طبقه بندی شده) گفته می شود.

((اسناد طبقه بندی شده)) با توجه به درجه محرمانه بودن آنها به چهار طبقه و به شرح زیر تقسیم می گردند:

الف- اسناد به کلی سری

شامل اسنادی که افشاء غیرمجاز آنها باعث ضرر و خسارت جبران ناپذیر به منافع کشور می گردد، از قبیل:

  • اطلاعات ذی قیمت و حیاتی در مورد پیشرفت های علمی یا تکنیکی که مربوط به منافع کشور است.
  • طرح های مهم دولتی از قبیل پیشنهادهایی در مورد برقراری مالیت های جدید و تعرفه ها یا نرخ ها که ممکن است افشاء آن قبل از موعد مقرر باعث خسارت کلی به کشور گردد.
  • اطلاعات در مورد میزان ذخیره هایی که در دفاع از کشور مورد استفاده قرار داده می شود.

ب- اسناد سری

شامل اسنادی است که افشاء غیرمجاز آن امنیت کشور را به خطر انداخته یا باعث لطمه شدید به منافع عمومی کشور بوده یا منافع قابل ملاحظه ای برای عناصر غیر مجاز داشته باشد از قبیل:

  • اطلاعاتی در مورد پیشرفت های علمی و تکنیکی
  • طرح های دولتی در زمینه امور اداری کشور که افشاء بی موقع آن ممکن است باعث لطمه و زیان باشد.
  • اطلاعاتی در مورد کشورهای خارجی در مواردی که سیاست دولت اقتضاء می کند این اطلاعات مخفی باشد.

ج- خیلی محرمانه

شامل اسنادی است که افشاء آن باعث ضرر به منافع عمومی کشور و یا باعث ایجاد اشکال یا تشویق در امور اداری بوده و یا بالاخره منافعی برای عناصر غیر مجاز داشته باشد. به طور نمونه:

  • اطلاعات مربوط به پیشرفت های علمی و تکنیکی در صورتی که واجد اهمیت کمتری باشد.
  • گزارش های داخلی یا خارجی که اختفاء آن ضروری است.
  • مکاتبات مربوط به تحقیق صلاحیت کارکنان.

د- اسناد محرمانه

شامل اسنادی که افشاء آنها باعث ضرر به منافع عمومی کشور و یا باعث ایجاد اشکال یا تشویش در امور اداری بوده و یا بالاخره منافعی برای عناصر غیر مجاز داشته باشد.

نمونه این سری از اسناد عبارتند از :

  • موارد مذکور در ردیف های اسناد خیلی محرمانه، در صورتی که واجد اهمیت کمتری باشد.
  • آیین نامه ها، جزوات و یا دستورات داخلی سازمان های دولتی که فقط برای استفاده خود سازمان تنظیم شده است.

نحوه ثبت و نگاه داری ((اسناد طبقه بندی شده))

  • مسئولیت نظارت و اجرای دقیق مقررات مربوط به اسناد طبقه بندی شده با دفتر حراست هر سازمان می باشد.
  • هربرگی از اسناد طبقه بندی شده باید به مهر نوع طبقه بندی مهمور گردد. مانند مهر ((بکلی سری))، ((سری))، ((خیلی محرمانه)) و ((محرمانه))
  • در صورت تعدد صفحات اسناد باید اوراق شماره گذاری شده و تعداد کلیه برگ های هر سند روی تمام صفحات نوشته شود.
  • توزیع و صدور سند باید دقیقا تحت کنترل قرار گیرد.
  • هر مقام سازمانی مجاز به مطالعه و اطلاع از مفاد طبقه بندی نمی باشد مگر مقاماتی که وظیفه آنها ایجاب می کند که اطلاع از آن داشته باشند.
  • محل ارجاع هرسند باید در هر موقع روشن و مشخص باشد.
  • پیش نویس ها، دفاتر و یاداشت ها و کاغذ های استنسیل و کپی و نظایر آنها باید حفاظت شود و در حکم اسناد طبقه بندی شده می باشد.
  • اسناد به کلی سری نباید از سازمان مربوطه خارج گردد و در صورت ارسال آن به محلی خارج از سازمان باید در دو پاکت (با لایه سیاه) قرار گیرد، پاکت داخلی به عنوان گیرنده اصلی و پاکت خارجی باید به عنوان مسئول دفتر حراست سازمان گیرنده تنظیم گردد.

جایگاه سازمانی دبیرخانه

در جهت هماهنگ ساختن کادر شاغل در واحد دبیرخانه و مشاغل مشابه با حجم فعالیت ها و نیز برقراری ایجاد ضابطه و در صورت لزوم تغییر شیوه های انجام کار در ارتباط منطقی بین حجم فعالیت سازماندهی ، ظوابطی از طرف دفتر بررسی ها و تشکیلات سازمان مدیریت و برنامه ریزی تدوین و مورد استفاده قرار می گیرد.

جایگاه سازمانی و روش های انجام کار امور دبیرخانه

فعالیت ها و نحوه انجام کار در واحدهای دبیرخانه سازمان های دولتی به اقتضای سیستم کار و نوع سازماندهی آنها متفاوت می باشد.

امور دفتری برخی از دستگاه های دولتی به صورت متمرکز و برخی نیمه متمرکز و نیز از نظر نقش، عنوان واحد سازمانی و جایگاه، به صور مختلف و در چند گروه می توانند قرارگیرند.

گروه اول: شامل وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی است که علاوه بر امور دفتری و ثبت و نرم افزار بایگانی اسناد، تحریرات و تکثیرات و امور ترجمه دستگاه را نیز متعهد می باشد و تحت عنوان اداره دبیر خانه یا دفتر وزارتی زیر نظر وزیر یا قائم مقام یا معاون کل، امور محوله را به صورت متمرکز انجام می دهند.

در برخی از دستگاه ها و سازمان ها، با توجه به وسعت عملیات واحد، دبیر خانه تحت عنوان دفتر یا واحد زیر نظر رئیس کل سازمان انجام وظیفه می کند.

گروه دوم: واحد دبیرخانه در این گونه سازمان ها در شاخه معاونت اداری و مالی در قلمرو اداره کل امور اداری و یا واحد خدمات عمومی پیش بینی شده است.

گروه سوم: برخی از وزارت خانه ها و دستگاه های دولتی به اعتبار نحوه سازماندهی و نقش معاونت ها و قلمرو ادارات کل واحد دبیر خانه برحسب هر معاونت پیش بینی گردیده است که اداره کل آن شاخه، امور دفتری و مکاتبات خود را از طریق معاونت انجام داده، ضمن اینکه، این گونه دبیرخانه عنداللزوم ارتباط مستقیم را با دبیرخانه بالاترین مقام خواهد داشت.

به طورکلی، در امر سازماندهی واحد دبیرخانه هر دستگاه دولتی، علاوه بر عوامل مختلف از قبیل: ماهیت کار، وظایف، کیفیت و کمیت فعالیت ها و حیطه نظارت واحد و قلمرو آن، تعهد و ساختمان ها موجب خواهد گردید که از هر یک از سیستم های متمرکز و نیمه متمرکز استفاده گردد.

تنوع پست های سازمانی و دبیرخانه

دبیرخانه های سازمان های دولتی از نظر تنوع وظایف و کیفیت و کمیت ، لزوم پست های مختلفی را ایجاب می نماید و در برخی از دبیرخانه ها، پاره ای از پست ها به صورت ترکیبی است که چندین وظیفه را در بر می گیرد و در بعضی از دبیرخانه ها ماهیت و حجم وظایف در ساختار سازمانی آن نقش اساسی خواهد داشت.

نمونه هایی از پست های سازمانی یک واحد دبیر خانه به شرح ذیل می باشد :

  • رئیس دبیرخانه
  • مسئول ثبت نامه ها در اندیکاتور
  • مسئول مقابل نامه ها
  • مسئول توزیع و ارجاع
  • مسئول در دفتر اندکس
  • مسئول پیگیری نامه ها
  • نامه رسان
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0


قدرتمند ترین پکیج رپورتاژ و بک لینک

منوي کاربري


عضو شويد


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نويسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبلیغات متنی
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
ساخت وبلاگ
اپلود عکس
آپلود عکس با لینک مستقیم
دانلود سریال ایرانی طنز
خرید ساعت مچی
هاست ارزان | خرید هاست
طراحی سایت در تبریز
دانلود رمان

خرید کانکس مسکونی
کسب درآمد اینترنتی
چت روم
ثبت شرکت
ثبت شرکت در کرج
خرید بک لینک ارزان
طراحی سایت در کرج
چت روم
قاصدون

خرید ژل امیزشی
دانلود رمان عاشقانه
تایتان چت
دانلود فیلم ایرانی با لینک مستقیم
جملات زیبا از بزرگان | جملات مفهومی
دانلود کلیپ خارجی
اخبار حوادث
مجله زیبایی بانوان
مجله اینترنتی مد
والپیپر های زیبا
دانلود فیلم ایرانی
دانستنی های پزشکی
جملات عاشقانه | عکس های عاشقانه
انجم تفریحی حد و حدود
اس ام اس مناسبتی
دانلود برنامه آشپزی اندروید
دانستنی های جنسی | آموزش روابط زناشویی
مجله تفریحی و سرگرمی
جملات عارفانه | جملات درمورد خدا
دکوراسیون داخلی ایرانی
دانلود آهنگ ایرانی غمگین
دانلود نرم افزار اندروید جدید
مجله تفریحی سرگرمی خر تو خر
آموزش طراحی سایت
دانلود بازی اندروید دخترانه
قران انلاین
طراحی سایت در تبریز
دانلود آهنگ ایرانی
سایت تخصصی ماشین
آبادان نیوز
الوان وب
دانلود اهنگ جدید
چت روم
بیت کوین
چت روم
گالری مدل لباس کودک
فال و طالع بینی
زیست پلاس - مرجع جامع کنکوریها
دانلود آهنگ جدید ایرانی
خرید ساعت کاسیو
علی چت
جوک 19
پایگاه خبری سهامدار نیوز
وایبر سافت
آنتیک موزیک
مجله تفریحی غزاله چت
مجله سرگرمی آلاله چت
خدمات بلاگ | url shortener service
خرید بک لینک
دانلود عکس متن دار با کیفیت HD
مجله تفریحی سرگرمی فانیا
دانلود موزیک پاپ ایرانی
مجله اتو چت
رویا طرح
زرنا نیوز
مجله امگا چت
طنز بازار
شلیل چت
پورتال محیا چت
درهاج چت
چت ایمیل

اف سی بی چت
ابتین چت
مکس نیوز
گلچین 98
مجله فان گپ
پورتال ماهان چت
چت تاپ
نانسی چت
نوز چت
شیدا چت
بزرگترین سایت مرجع ماشین
چت نشین
سلکت موزیک | دانلود آهنگ پاپ
شطرنج اراک
دروغ چت
فروش محصولات ورزشی | ایران پولار
سایت پیچک چت
اسکای پاتوق
افسون چت
محبت چت
سایت تفریحی 200 لاو
باکس نیوز
مجله پارسا گپ
دانلود فیلم و سریال
نوا گیم - دانلود بازی کامیپوتر کم حجم
پی فور فیلم
دانلود والپیپر
جدیدترین عکس های هنرمندان و مد لباس

چت ققنوس
آرال چت
همراه چت
ماه پری چت
بهاره چت
تفریحی چت
پارسینا چت
بروز موزیک
آبنباتی چت
تمدن ها
برترین ها
شارژ0
خونه تو
عشق اول چت
نانو چت
هیدن چت
چت نت
سیاهی چت
کوه چت
رهام چت
چت نو
عشق ابدی
فروشگاه اینترنتی
او موزیک
دانلود کلیپ جدید | عکس خفن
چت ماتیار
پورتال با ما
آنیلا چت
پورتال رومنا
فور چت
دانلود رایگان
آزران دانلود
دانلود فیلم و سریال
پرنس چت
فرار چت
پورتال آرمین
پارسینا چت
پورتال همدان
چت تاپ ناب
فروش بک لینک
تهران روم
تاپ رمان
پورتال برف
سایت ره گوی
قالب وبلاگ

http://www.saclongchamp--pascher.fr/
http://buyviagransa.com/